Even opfluffen

In hoog tempo stampen de Nederlands banken zogeheten bankshops uit de grond; sommigen schieten daar erg ver in door. Gaat dat helpen het Vertrouwen te herstellen?

Achter ons kantoor ligt een winkelstraat waar ING in hoog tempo het Postkantoor/Postbank aan het ombouwen is tot een ING Bankshop, compleet met een wand met flesjes water, behang met vogeltjes (zou dat het nieuwe logo worden?), zitzakken en hangende oranje eieren met terminals erin.

 


 
Dit alles om het gaan naar de bank 'een belevenis' te maken. Maar wie zit daar nou op te wachten? In deze tijd waar het draait om het herstellen van Vertrouwen en het werken aan Eenvoud en Echtheid, is het maar de vraag of een bank er als een grand-cafe of lounge-tent moet uitzien. Het komt allemaal zo trendy en vluchtig over en is dat nu juist wat je niet wil van je bank: vluchtigheid? Waarom mag een bank er niet gewoon als een bank uitzien? Ook ABN en anderen zijn driftig hun filialen aan het pimpen en opfluffen.
 
Het lijkt erop dat dit bedacht is door mensen die van Unilever of Procter & Gamble zijn gekomen naar de banken en het boek de Beleveniseconomie waarschijnlijk onder hun hoofdkussen hebben liggen. Geef mij maar een Bankier met een Bank-kantoor en de 'belevenis van een Bank', dus wat solide, saai, degelijk, tijdloos, kleurloos, van alle tijden en zo voort. Opvallend is overigens dat de meest pimpende banken, allemaal staatssteun hebben moeten ontvangen om te overleven. Kennelijk is Marketing een vak, maar Bankieren dus ook!
 
Waarschijnlijk gaat er over twee jaar een 'ontpimp programma' lopen. 


AddThis Feed Button