Eerst 'waarom' en dan pas 'wat'

Gisteravond mocht ik een introductie over ‘Big Data’ verzorgen voor een diner met CMO’s van Banken en Verzekeraars, georganiseerd door Banking Review; het onderwerp ‘Big Data’ lijkt een technocratisch onderwerp, maar al gauw ging het over het creëren van relevantie’ in de relatie Bank - Consument (of Verzekeraar - Consument).

Op basis van BIG Data is het creëren van inzicht een 1e stap, maar daarmee is nog geen zinvolle interactie gegarandeerd. Veel bedrijven, denk maar eens aan telecomproviders of creditcard maatschappijen, vervallen in e-mailings over producten en diensten die weinig relevant lijken te zijn.

Wellicht komt dat allemaal omdat we niet goed weten ‘waarom’ onze klanten, klanten bij ons zijn en komt dat weer omdat we voor onszelf niet duidelijk hebben geformuleerd ‘waarom’ we als organisatie bestaansrecht hebben. Wat is ons ‘hoger doel’? Wat is ons ‘purpose’? Zoals Simon Simek dat mooi uitlegt, ‘First why, then what’: