Missel

Mooi nieuwe woord van Youp in het NRC: een gemiste wissel is een ‘Missel’ (nav Svengate).







AddThis Feed Button

Hopelijk een beetje overdreven

Op TedxAMS was te zien hoe layars en hyper-reality zich in razend tempo ontwikkelen; let op het komt eraan (of is er al). Dit filmpje is een mooie parodie (hoop ik) hoe het wordt als we daarin wat doorschieten:



Zoals iemand ooit zei: chaos is niet erg, als er maar structuur in zit.



AddThis Feed Button

Mozes of Steve?

Refererend aan de 10 Geboden op de ‘tablets’ van Mozes, schreef de WSJ over de iPad: ‘Last time there was this much excitement about a tablet, it had some commandments written on it.

Let vooral op het woordje ‘some’ dat mijns inziens verraadt dat de schrijver weinig opheeft met de 10 Geboden. Nu is er overigens wat voor te zeggen dat er 9 teveel zijn (zie ook Eddy Izzard hierover), want met ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’, dek je de overige 9 al af; maar ik dwaal af.

Hoe doet Apple dat toch? Is innovatie (vaak ook door
mijn blogvriend Tony Bosma gepropageerd) een kwestie van Open Innovation, Wisdom of Clout, CrowdClout of iets dat daarop lijkt? Het antwoord bij Apple is NEE.

Apple negeert ons als Crowd en bedenkt voor ons wat we moeten willen en dat past helemaal in het ‘waardebod’ van Apple als Product Leader (zie
Treacy & Wiersema).

Roberto Verganti schrijft een mooie column op Harvard Business Blog over Design Driven Innovation wat langs dezelfde gedachtelijn loopt:

User-centered innovation is perfect to drive incremental innovation, but hardly generates breakthroughs. In fact, it does not question existing needs, but rather reinforces them, thanks to its powerful methods. With the iPad Apple has not provided an answer to market needs. It has made a proposal about what could fit us and what we could love.



AddThis Feed Button

Volkstuintje 2.0

Hoe krijg je groente uit eigen tuin, zonder een tuin te bezitten, of geen zin in het onderhoud er van? De Italianen hebben er iets op bedacht! Volkstuintje 2.0.



Via de website van Le Verdure Del Mio Orto (‘De groenten uit mijn tuin') kan iedereen een volkstuin op afstand hebben met een tuinman; dus wel verse groenten uit je ‘eigen’ tuin, maar geen gedoe met zaaien, wieden, oogsten. Je tuintje ligt tussen Milaan en Turijn en alle groente wordt biologisch, organisch geteeld en via de gelikte interface kies je zelf wat je lekker vindt en dat planten ze dan voor je aan. Elke week krijg je je pakket met verse groenten thuis.

Je kunt er zelfs je eigen vogelverschrikker met je eigen foto krijgen als je wilt. Een tuintje van 30m2 kost je 685 euro’s/jaar; helaas brengen ze de opbrengst niet naar Nederland ......

(dank aan Gijs van Wijk voor tip)


AddThis Feed Button

Hoe doet ie dat?

Sir James Dyson is de man van meer dan 5.000 mislukkingen, maar nu een gevierd industrieel ontwerper. Hij komt nu met een ventilator zonder bladen en eerst denk je dat het een grapje is, maar dit is weer een stap voorwaarts naar minder airco’s en dus beter voor het milieu:




AddThis Feed Button

Gewoon schitterend ....

... was de tekst van de email die ik vandaag kreeg van onze vaste correspondent en lezer uit Bangkok. Via deze site kom je op een Google-maps pagina waar je live (!!) alle vliegbewegingen kunt zien in je omgeving of van elke plek in de wereld die je invoert.

Door slim Google Maps met realtime gegevens van vliegtuigen te combineren krijg je deze info tot je; klik op een bewegend vliegtuig en zie ook nog eens een foto van het type en het vluchtnummer en plaats van herkomst en bestemming. Zoals wel vaker gesteld is innovatie vaak niet het werk van uitvinders en ‘Eureka’-momenten, maar veel vaker hard zwoegen en slim combineren van dingen die er al zijn:



Dank aan Andre vd Marck voor tip!



AddThis Feed Button

Google-Monopoly

Innovatie komt meestal niet door het 'Eureka' moment van Willie Wortel en Lampje, maar door het handig combineren van dingen die al bestaan. Zie daar nu Google Monopoly; een combinatie van Google Maps en het idee van Monopoly. Nu is elke straat in de wereld te koop en kun je je eigen buurt gaan verspelen; een hotel op de Emmastraat? Ook dat kan in deze online versie van het beroemde spel.








AddThis Feed Button

Je Desktop als Bureaublad

Dat klinkt waarschijnlijk wat cryptisch, maar Bumptop maakt van je Desktop in Windows (binnenkort ook voor Mac OSX) een echte 3-dimensionale tafel, waar je met stapels kunt schuiven en ze (bijna) physiek kunt opppaken en weer anders kunt sorteren. En dat door student Anand Agarawala, die pas twee jaar geleden het idee op TED demonstreerde. Dat is een lesje voor de jongens en meisjes van Microsoft!




AddThis Feed Button



Tweet-tweet

Sinds enige weken Twitter ik zo nu en dan; een soort micro-bloggen of zoals je wilt SMS-en naar de hele wereld in 1 keer. Deze dagen wordt Twitter steeds populairder en ook stees vaker gebruikt voor het verzamelen en verspreiden van nieuws. De vliegtuigramp op Schiphol stond eerder op Twitter dan op CNN!


Naast deze toepassing is er nu een roman opgestart via Twitter, waarbij iedereen die door Ronald Giphart wordt gevraagd, de volgende 140 karakters kan toevoegen. Of het uiteindelijk een goed boek wordt is nog even afwachten, maar innovatief en creatief is het wel! De openinszin biedt nog alle kansen: ‘De theedoek werkte goed als isolatie. Toch sijpelde af en toe de regen door. Als moeder dat eens wist.’

Wat is Twitter; hier meer:





AddThis Feed Button

Ze nemen me in de maling ...

... dacht ik vanmorgen toen ik las en zag dat je baseball-plaatjes in 3D kunt krijgen. En dan niet dat lullige 3D dat wij vroeger hadden, waarbij je het plaatje schuin moest houden, nee echt 3D, of zoals collega blogger Tony Bosma promoot: ‘augmented reality’. Want zeg nou zelf, want denk jij bij dit plaatje hier links?

Als je het filmpje ziet denk je aan een ‘spoof’, maar als zelfs de New York Times erover schrijft moet het echt zijn (tenzij het op/rond 1 april is!). Kijk even mee, je gelooft je ogen niet, dit is geen sci-fi, maar vandaag te koop! De firma Topps verlegt de grenzen voor alle plaatjes-verzamelaars onder ons.

Helaas niet buiten de USA en ook helaas alleen maar voor baseball, maar ik denk dat AH niet lang achter zal blijven en dan zijn de volgende voetbal-plaatjes in 3D! Of het NL-dameshockey elftal? Wie zal het zeggen.





AddThis Feed Button

Top 10 Innovators

Fast Company publiceert jaarlijks de Top 50 meest innovatieve bedrijven/organisaties in de wereld (nou ja de USA eigenlijk). Opvallende nummer 1 is het ‘Team Obama’ dat gebruikmakend van de meest moderne technieken (FaceBook, YouTube, Twitter) zijn achterban mobiliseerde. Hier de Top 9 met als interessante nummer 3 Hulu, het online TV-kanaal, dat helaas alleen in de USA beschikbaar is:




Op 4 mijn vrienden van Apple (vorig jaar nog nummer 2) en op 7 een nieuwkomer: het bedrijf dat ‘The Flip’ maakt. The Flip is een videocamera, kleiner dan een mobiele telefoon, waar je 1 uur in HD (high-definition) op filmt; tijdens ons recente bezoek aan de USA bestelt en het is werkelijk een wonder-apparaat.


AddThis Feed Button

De 19 E's

Ooit had Bert Visscher de 3 E’s (zie hier) van adviseren; Tom Peters zou niet zichzelf zijn als hij er niet 19 (een beetje veel) wist te produceren! Hier de 19 E’s van Excellence:

  • Enthusiasm. (Be an irresistible force of nature!)
  • Energy. (Be fire! Light fires!)
  • Exuberance. (Vibrate—cause earthquakes!)
  • Execution. (Do it! Now! Get it done! Barriers are baloney! Excuses are for wimps! Accountability is gospel! Adhere to the Bill Parcells doctrine: "Blame nobody! Expect nothing! Do something!")
  • Empowerment. (Respect and appreciation rule! Always ask, "What do you think?" Then listen! Then let go and liberate! Then celebrate!)
  • Edginess. (Perpetually dancing at the frontier, and a little or a lot beyond.)
  • Enraged. (Determined to challenge & change the status quo!)
  • Engaged. (Addicted to MBWA/Managing By Wandering Around. In touch. Always.)
  • Electronic. (Partners with the world 60/60/24/7 via electronic community building and entanglement of every sort. Crowdsourcing rules!)
  • Encompassing. (Relentlessly pursue diverse opinions—the more diversity the merrier! Diversity per se "works"!)
  • Emotion. (The alpha. The omega. The essence of leadership. The essence of sales. The essence of marketing. The essence. Period. Acknowledge it.)
  • Empathy. (Connect, connect, connect with others' reality and aspirations! "Walk in the other person’s shoes"—until the soles have holes!)
  • Experience. (Life is theater! Make every activity-contact memorable! Standard: "Insanely Great"/Steve Jobs; "Radically Thrilling"/BMW.)
  • Eliminate. (Keep it simple!)
  • Errorprone. (Ready! Fire! Aim! Try a lot of stuff and make a lot of booboos and then try some more stuff and make some more booboos—all of it at the speed of light!)
  • Evenhanded. (Straight as an arrow! Fair to a fault! Honest as Abe!)
  • Expectations. (Michelangelo: "The greatest danger for most of us is not that our aim is too high and we miss it, but that it is too low and we reach it." Amen!)
  • Eudaimonia. (Pursue the highest of human moral purpose—the core of Aristotle's philosophy. Be of service. Always.)
  • Excellence. (The only standard! Never an exception! Start now! No excuses! If not Excellence, what? If not Excellence now, when?)

AddThis Feed Button

Het begint bovenaan!

De Wall Street Journal noemde Gary Hamel de meest invloedrijke denker van het nieuwe millennium; zie hier:



Deze quote van zijn hand over hoe het probleem aan de top van een bedrijf begint en daar ook in stand wordt gehouden spreekt mij deze dagen wel aan:


“The Bottleneck Is at the Top of the Bottle. Where are you likely to find people with the least diversity of experience, the largest investment in the past, and the greatest reverence for industry dogma: At the top!”

Gary Hamel/Harvard Business Review


AddThis Feed Button

Innovatie of de Gladiolen

Tom Peters publiceerde hier zijn lijst met de 114 wetten van Innovatie; deze (vanaf 102) vond ik het mooist:

Commitment to Excellence in Innovation. Or Bust.
102. Innovation is
fun.
103. Innovation is a
glorious way of life.
104. Innovation is
scary. (But what is life without risk? Living death!)
105. Innovation is
enthusiasm.
106. Innovation is
passion.
107. Innovation is a
matchless source of pride.
108. Innovation
is life at the speed of light.
109. ..... 114. Excellence in innovation.
We can’t all be Apple or Cirque du Soleil or Basement Systems Inc.
But we can damn well die trying.


AddThis Feed Button

Slaven, coke en innovatie, toch?

Toch?
Inmiddels is het al weer twee jaar geleden dat Balkenende zijn praatje hield over het ondernemend vermogen van Nederland. Je weet wel die over de VOC-mentaliteit, eindigend met het woordje ‘toch’. Een gouden combinatie overigens waardoor je dit praatje niet snel meer zal vergeten. Daarnaast gaf het gelijk een mooi handvat voor de azijnpissers om zich weer eens lekker het mannetje of vrouwtje te voelen. Immers de beste stuurlui staan aan wal. En wij maar denken dat de toevoeging ‘toch’ verwees naar een stukje onderzekerheid of een domme verspreking.

Slaven, coke en grootste handelsbedrijf
De vergelijking met onze huidige handelsgeest en onze VOC-tijdperk is niet helemaal prettig. Hoewel wij netjes in onze geschiedenisboekjes vermelden dat de VOC zich bezig hield met de import van zaken als koffie, thee en peper, was de situatie benedendeks toch niet zo heel vriendelijk voor de meereizende slaven. Of denk je nu werkelijk dat dit zwartrijders op een cruiseschip waren? Bekijk de film Amistad eens; hoewel deze in een andere tijd afspeelt, geeft deze wel een indrukwekend beeld hoe het er aan toe moest zijn gegaan op zo’n VOC schip. Een trailer kun je hier bekijken. Iedere videotheek heeft de film nog wel staan. Dan begrijp je meteen waarom Obama zoveel emoties lost maakt, daar aan de andere kant van de grote plas.

De VOC was daarnaast werelds grootste coke dealer. Een positie die wij tot nu toe overigens aardig hebben kunnen handhaven.

Wat Balkenende natuurlijk bedoelde was het innovatieve karaker, het lef en inzicht achter de VOC. De VOC was namelijk ’s werelds grootste handelsbedrijf, de eerste echte multinational en het eerste bedrijf dat aandelen uitgaf. Met overigens als grootse aandeelhouders Amsterdam (57%) en Zeeland (20%). Denk gerust eens aan het bloed en tranen van die slaven als je door het pittoreske Middelburg of Amsterdam heen loopt. Nee, dat bloed dreef niet letterlijk door de straten want dit soort dingen werd natuurlijk buitenbeeld afgehandeld. Wij waren, en zijn, immers wel een beschaafde natie, toch? En iets wat we niet zien, gebeurt niet…

Ondernemerskracht en Printer.com, toch?
Waar zijn die Nederlanders van weleer gebleven? Nee, zit innovatie en ondernemerskracht dan toch niet in de genen? Als ik zo eens rondkijk in ons economisch landschap dan moet haast de conclusie zijn dat dit inderdaad niet vaak het geval is. Tot op zekere hoogte kan ‘ondernemerschap’ dus gelukkig getraind en verder ontwikkeld worden. Vooral heel veel doen en oefenen is hier het credo.

Twee jaar na dato moet Balkenende blij zijn met het persbericht ‘Printer.com brengt Nederlands concept naar VS’ .
Hier vind je het gehele persbericht.

De printer en inkt- boeren Marcel Borgman en Bart Mossink, eveneens betrokken bij tonershop.nl, hebben dit trucje in meerdere landen uitgehaald. Ze gaan de VS en de rest van de wereld veroveren met een uitermate simpel, en daardoor zeer krachtig, concept. Het online vergelijken van printers en inkt. Natuurlijk om geld te besparen. Oerhollands, immers “geen cent teveel”’. Zouden ook hierin Zeeuwen aandeelhouder zijn?

Stupide eenvoud, meer wie bedenkt het...
Waarom is hier niemand eerder opgekomen? Omdat goede ideeën zo stupide eenvoudig zijn dat je er liever niet over nadenkt. Overigens is de moeilijkheidsgraad van een simpel idee, om deze ook daadwerkelijk eenvoudig te houden, op een krachtige wijze uit te werken, en te implementeren. En dat is de mensen van Printer.com tot nu toe goed gelukt. Een leuk citaat uit het FD van 5/12: ‘De beste ideeën komen van ongehoorzame mensen. Koester deze medewerkers’. Oeps, je hebt net een ‘ongehoorzame’ tijdens het jaarlijkse feedback feestje de volle laag gegeven... Dat gaat indirect geld kosten... Want wat denk je nu werkelijk zelf, waren het de brave witte schaapjes of de schaarsere bruine die de VOC uiteindelijk neer hebben gezet? Laat de witte schaapjes in je organisatie dus niet hun persoonlijke frustratie en beperkingen uitstorten over die paar bruine die wel authentiek talent hebben.

800.000 dollar voor het opritje
Ongetwijfeld was het wel even slikken voor de heren dat de aankoop van het domein printer.com 800.000 dollar moest kosten. Maar daarvoor hebben ze natuurlijk wel een hele mooie passende oprit gekregen naar hun winkeltje. De businesscase bepaalt hier uiteindelijk de echte waarde van een internetdomein.Ga zelf kijken op printer.com.

En dus...
Het kan niet anders dat Balkenende dit soort mentaliteit bedoelde in zijn praatje destijds. Over de, letterlijke of figuurlijke, grenzen heen kijken. Met onze digitale schepen terug het wereldtoneel op. En onze slaven? Ja, dat zijn tegenwoordig keurige programmeurs die voor weinig in het Oostblok of Azië aan het werk zijn. Nu maar hopen dat deze ook niet, net als op de Amistad, in opstand gaan komen. Want deze moderne ‘slaven’ zijn inmiddels cruciaal geworden voor onze economie.

Proost op het team achter
Printer.com! Ondernemersschap puursang. Dat ze de hele wereld mogen veroveren. En Nederland natuurlijk.

Anthony van der Zwan, werkzaam bij Ordina, schrijft regelmatig over geldzaken, welzijn en talent. Dit artikel is op persoonlijke titel geschreven, en alle uitingen zijn zijn privé mening en hebben niets te maken met zijn werk, werkgever, of andere belangen.


AddThis Feed Button



Meester blijf bij je leest ...

In een eerdere blog stuitte ik al eens op Maria van der Hoeven (onze MULO-gediplomeerde onderwijzeres, die nu Minister speelt), die op het Ministerie van EZ de hoedster en aanjaagster van onze Welvaart voor de komende 50 jaar zou moeten zijn. Een belangrijke taak van haar en haar Ministerie (verder bevolkt door een junior econoom als staatssecretaris en een politicoloog als SG) is het verder ontwikkelen van Nederland als Kennis- en Innovatieland. Een van de 10 speerpunten van Balkenende IV is te zorgen dat Nederland aan het einde van B-IV op de 5e plaats staat op de Innovation Scoreboard. Dat is nog een lange weg:

'the Netherlands’ overall innovation performance ranks it among the group of “innovation followers” with a performance that is above EU average but behind the group of “innovation leaders”. Other EU countries in this grouping with a similar level of performance are Luxembourg, Ireland, Austria, France and Belgium. The trend in the Netherlands’ innovation performance has been about the same as the EU average over the last five years. Among the five dimensions of innovation performance, the Netherlands performs relatively strongly on Intellectual property where it is well above the EU average on the indicator of Triad patents. It performs relatively poorly on the dimensions of Innovation & entrepreneurship and Applications. The analysis indicates that the Netherlands is above average in its efficiency of transforming innovation inputs into outputs.


Maar overall: we zijn nu 11e van Europa en met USA en Japan erbij zelfs pas 13e:



In een 16 pagina's tellend document (de helft overigens plaatjes en nog een kwart over wie is wie en wie doet wat) gaan we er echt werk van maken; verder dan wat vage plannen is het nog niet gekomen. En dat terwijl de wereld om ons heen in moordend tempo verandert, versnelt en verschuift (naar het Oosten).

Wordt het niet eens tijd dat echte visionaire leiders (dus die tegen populistische stromen in durven gaan!) en vakmensen het weer eens voor het zeggen krijgen? Waarom op ons belangrijkste beleidsministerie een onderwijzeres, een junior econoom en een politicoloog? Was Kwaliteit niet Enthousiasme * Vakmanschap? En dan niet als politicus/politicoloog, maar als econoom?

AddThis Feed Button

Singapore groeit harder dan Nederland

Is er een verband tussen innovatie/arbeidsproductiviteit en de hoogte van inkomens? Het lijkt erop. Kijk eerst even mee hoe de economie (de rode lijn die meestal rond de 10% zit) van Singapore groeide in de periode 1975 - 2004:



Nu werken ze in Singapore hard, maar dat deden ze al die jaren al, en groeide de bevolking niet zodanig dat daarmee de economische groei verklaard kan worden (het is er altijd al druk geweest). De belangrijkste factor lijkt de arbeidsproductiviteitsgroei (volgens mij een belangrijke maatstaf voor innovatie) te zijn. En dat lossen we in Nederland op met een platform, maar in Singapore door iedereen, inclusief ambtenaren, vette salarissen te geven en hoge variabele beloning. Ambtenaren kunnen in Singapore 6 maanden variabel verdienen, als zij en de economie goed performen. Niet zeuren met Balkenende-normen, maar betalen voor de beste man/vrouw op de beste plek, zelfs in de publieke zaak. Lees even mee:

SINGAPORE TIMES, 09 April 2007 The annual salaries of the Prime Minister, ministers and top civil servants will be increased by between 14 percent and 33 percent, with the average pay rise of 25 percent. Revealing the details in Parliament, Minister-in-Charge of the Civil Service Teo Chee Hean said the adjustments will take effect from this month, with a second revision at year's end. Prime Minister Lee Hsien Loong earned $2.5 million last year; after the revision, he will draw $3.1 million this year.

Dat is € 1,5 mio. voor de Minister-President! Als je de besten wil hebben moet je betalen; dat snappen ze daar. Als je een middelmatige hoogleraar wil hebben, moet je een Balkenende-norm instellen. Hier verandering in brengen zal met onze jaloerse en egalitaire instelling wel nooit lukken, maar dan moeten we ook niet zeuren dat we niet-innovatief zijn en middelmatigheid de norm is en dus (uiteindelijk) alle Nederlandse bedrijven in buitenlandse handen komen (de Hema, KLM, ABN etc.). Lees hier meer over het beloningsbeleid van Singapore.

Nederlandse bedrijven te weinig vernieuwend ....

... is de conclusie van het CBS, in een rapport dat vandaag werd gepresenteerd aan Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken). Nederland scoort vooral goed in de randvoorwaarden voor economische groei; er is sprake van een stabiel economisch klimaat, de inflatie en de langetermijnrente zijn laag, net als het overheidstekort en de staatsschuld. Maar als het gaat om innovatie doet Nederland het minder goed dan de meeste andere landen. Kansen die markten en nieuw ontwikkelde kennis bieden, worden onvoldoende benut; Nederlandse ondernemers geven relatief weinig uit aan onderzoek en ontwikkeling.

De minister vind dit alles '
zorgelijk', zo liet zij ons weten. Ja maar luister eens even, hoor ik u denken; hoe kun je dit nu zorgelijk vinden als je tegelijkertijd 200.000 langdurig werklozen met subsidie aan een (Melkert-revisited)-baan gaat helpen? U weet toch ook Minister, zeker als je eerst Onderwijs hebt gedaan, dat economische groei (en winstgroei van een bedrijf) een resultaat is van Arbeidsparticipatie * Arbeidsproductiviteit? Als u dan arbeid goedkoop maakt, is toch elke prikkel om te innoveren verdwenen? Waarom zou ik als ondernemer investeren in innovatie als mijn groei eenvoudig te realiseren is met goedkope arbeid. Wanneer leren we in Nederland nu eens dat dit een heilloze weg is; alsof we de concurrentie met India en China op deze manier volhouden? Maar ja dat zal onze Maria op de Mulo en Kweekschool wel niet meegekregen hebben.

Eindelijk gerechtigheid

Jarenlang werd JM Keynes door economen beschouwd als de belangrijkste denker uit hun midden. In een recent boek van Robert Solow over Joseph Schumpeter: Prophet of Innovation: Joseph Schumpeter and Creative Destruction, toont Solow aan dat de belangrijkste man toch echt Schumpeter is. Schumpeter is vooral bekend als de bedenker van ' waves of innovation' (zie figuur, ontleend aan The Economist's survey "Innovation in Industry" 20/2/1999):



Zijn ideeën over innovatie en entrepreneurs waren toen (in 1911) en nu nog steeds even valide:

Without innovation, no entrepreneurs; without entrepreneurial achievement, no capitalist returns and no capitalist propulsion. The atmosphere of industrial revolutions—of 'progress'—is the only one in which capitalism can survive.


Zoals Solow aangeeft over Schumpeter:

"He was explicit that, while technological innovation was in the long run the most important function of the entrepreneur, organizational innovation in governance, finance and management was comparable in significance."


Nogmaals: innovatie is niet (alleen maar ) R&D/technolgie, maar ook organisatie-, proces-, financiële en management-innovatie. Zie ook mijn eerdere blog.

Crowd Clout

Steeds meer mensen organiseren zich (in lijn met alles wat we Web 2.0 noemen) als virtuele groep om hun individuele of groepsbelang te behartigen. Wat te denken van een initiatief om met 50.000 man een Premier League voetbalclub te kopen en als groep het aan-/verkoopbeleid te bepalen? Dat is de essentie van Crowd Clout. Letterlijk vertaald betekent het: 'invloed van/door de groep'. Tegenwoordig kom je dit fenomeen tegen in de politieke arena en als pressie-middel (zie bijvoorbeeld: EUClaim), als wapen voor lagere prijzen (sites als: pingelpartner, united consumer, letsbuyit), of gewoon om je ongenoegen te uiten (een fraaie is: 'Fuck you and your Hummer', waar duizenden foto's staan van mensen die een hekel hebben aan Hummers en hun eigenaren). Niet alle Crowd Clout initiatieven zijn even succesvol, maar gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die ook de kracht ervan inzien, want waarom zou je de Crowd niet gebruiken om je eigen bedrijf/internet-site beter te maken of van meer content te voorzien (zie bijvoorbeeld: wintersporters.nl)? Het risico is mijns inziens dat als je het, als bedrijf, zelf niet doet, iemand het wel voor je doet en dan is het al niet meer te controleren/coordineren. Ik was recent dagvoorzitter op een congres en bespeurde daar toch een grote angst bij diverse bedrijven om zich ' open te stellen' voor de Crowd; veel verder dan een forum gaat het veelal niet. Kom op gooi open die poort!

Open Innovatie al in 1714 ontdekt

Tegenwoordig roept iedereen dat 'open innovatie' de nieuwe sleutel tot succes is. Maar al in 1714 riep het engelse parlement, in een prijsvraag, het publiek op om mee te denken over een apparaat dat altijd de exacte locatie van een schip op zee kon aangeven. De (voor mij) enigszins onbekende John Harrison won deze prijsvraag en het voor die tijd al astronomische bedrag van 20.000 pond! Bijna 300 jaar later blijkt uit onderzoek (HBR 85, 5 blz. 30) dat deze manier van werken (toen en nu) zeer succesvol kan zijn. Op grond van analyse van data van Innocentive blijkt dat in veel gevallen hulp van buiten een doorbraak in onderzoek kan betekenen. In 30% van de gevallen waarbij de eigen onderzoekers vastzaten, kon met hulp van onderzoekers/individuen 'van buiten' het probleem alsnog worden opgelost.

Wat blijkt uit de Innocentive data:
1. de vraag/het probleem moet in een brede en diverse (qua expertise) groep worden uitgezet;
2. het helpt om er een prijsvraag van te maken, maar dat, alleen, is niet genoeg;
3. samenwerking tussen onderzoekers van binnen en buiten is nodig om uiteindelijk de precieze oplossing te bepalen.

Oftewel open innovatie werkt (zoals ook Philips recent toegaf: 'niet alle slimme mensen werken bij ons' ), maar is niet nieuw.

Definitieve Definitie Innovatie

Eindelijk is er een zinvolle definitie van innovatie. Het Amerikaanse Ministerie van Handel heeft een commissie aan het werk gezet met daarin toppers van innovatieve bedrijven en wetenschappers om 2 vragen te beantwoorden: Wat is Innovatie en Hoe meet je het? Gelukkig is de 1e vraag in een breder verband beantwoord dan ons nationale Innovatieplatform dat een sterke focus op R&D-gedreven innovatie had. De definitie aan de andere kant van de Grote Plas is nu:

The design, invention, development, and/or implementation of new or altered products, services, processes, systems, organisational structures, or business models for the purpose of creating new value for customers and financial returns for the firm.

De tweede vraag blijkt lastiger te beantwoorden; eerder een lijst met vragen dan dat er antwoorden zijn gevonden. Maar, naar de ware geest van 'open innovatie' wordt iedereen uitgenodigd mee te denken om 'innovation-metrics' aan te dragen. Heb je een idee? Mail naar het US Commerce Dept.

He he eindelijk .... echte innovatie

Innovatie en patenten hebben weinig of niets met elkaar te maken blijkt uit het jaarlijkse Businessweek onderzoek naar de Top 100 meest innovatieve bedrijven in de wereld. Dat wisten we eigenlijk al langer, maar het Innovatieplatform onder onze roerganger JPB heeft jarenlang geld verspild over innovatie met een overmatige focus op R&D, patenten en beta-studies. Maar ja gek is dat niet als in het Innovatieplatform de Philips-en en DSM-en van deze wereld een belangrijke rol spelen. Het is kennelijk niet interessant genoeg (of te lastig?) om je met andere vormen van innovatie bezig te houden, zoals innovatie rondom de verwerking van producten (het Shared Service Center als innovatief concept; mits goed uitgevoerd) of met innovatie van het businessmodel. Kijkt u even mee?

How would you rate your company in the following areas of innovation?



Product and service innovation is relatively easy, said respondents to our survey. Much harder, say senior executives, is innovating the business model. Just 50% felt they were either excellent or above average when it comes to changing their business models.

De wereld van gratis

Nog even en dan is alles gratis? Uit onderzoek blijkt dat Sony bij elke PS3 zo'n 300 dollar (!) verliest op de hardware, maar dat meer dan goed maakt met de verkoop van software en diensten. Echte innovatie van het business-model (zie Peter Drucker) zoals Drucker dat bedoelde. En terwijl de echte innovatie dus niet in technische innovatie zit, maakte ons InnovatiePlatform zich hier jarenlang het meeste druk om; wat een verspilling van tijd en geld. Het gaat dus veel meer om innovatie van het businessmodel, dan ouderwetse harde R&D, maar dat is natuurlijk niet zo spannnend en sexy. Als de Sony-soort innovatie echt doorzet, rijden we straks in gratis auto' s die worden gefinancierd uit de advertenties en diensten die via satteliet/RDS/telefonie in de auto tot ons komen. De auto als informatie-vehikel en transport-middel om te komen op de plek van de informatie-aanbieder. Geen al te gek idee denk ik.

Soms weet je niet hoe het werkt

Soms weet je niet hoe het werkt en weet je niet waar het goed voor is. Maar of dat erg is, is maar de vraag. Als Leonardo da Vinci zich dat had afgevraagd was hij waarschijnlijk nooit bekend geworden. Waar deze kunst goed voor is doet er dus niet toe. Het is wel innovatief!



Hoe het werkt weet je ook niet, maar wellicht helpt dit (een beetje):

5.127 Keer mislukt

Als je iets bijzonders wil maken moet je niet bang zijn fouten te maken. Dat leert Sir James Dyson (van die stofzuigers) ons in een recent interview met Fast Company:

FC: You once described the inventor's life as "one of failure." How so?

JD: I made 5,127 prototypes of my vacuum before I got it right. There were 5,126 failures. But I learned from each one. That's how I came up with a solution. So I don't mind failure. I've always thought that schoolchildren should be marked by the number of failures they've had. The child who tries strange things and experiences lots of failures to get there is probably more creative.

FC: Not all failures lead to solutions, though. How do you fail constructively?

JD: We're taught to do things the right way. But if you want to discover something that other people haven't, you need to do things the wrong way. Initiate a failure by doing something that's very silly, unthinkable, naughty, dangerous. Watching why that fails can take you on a completely different path. It's exciting, actually.

Niets aan toe te voegen.