De Wet van Behoud van Ellende

Toen ik deze reclame zag moest ik denken aan de ‘De Wet van Behoud van Ellende’:




Wat die wet is? ‘Mensen hebben liever de zekerheid van de ellende, dan de ellende van onzekerheid’.

Creatieve aanpak geeft resultaat

Vorig jaar al liet Volkswagen zien hoe je met wat fantasie gedrag eenvoudig kunt veranderen (zie hier); nu pakken ze de draad weer op. Wat doen wij de volgende keer slimmer en creatiever als we verandering willen bewerkstelligen?



AddThis Feed Button

10 Lessen van Einstein

Iedereen denkt dat Albert Einstein de man is van kernenergie, maar de Nobelprijs kreeg hij voor zijn vinding hoe je uit zonlicht electriciteit kunt opwekken!

Hier 10 mooie lessen van deze bijzondere geest:

Volg je nieuwsgierigheid: “I have no special talent. I am only passionately curious.”
Ben vasthoudend: “It's not that I'm so smart; it's just that I stay with problems longer.”

Focus op één ding: “Any man who can drive safely while kissing a pretty girl is simply not giving the kiss the attention it deserves.”
De kracht van de verbeelding: “Imagination is everything. It is the preview of life's coming attractions. Imagination is more important than knowledge.”
Maak fouten: “A person who never made a mistake never tried anything new.”
Leef in het hier & nu: “I never think of the future - it comes soon enough.”
Creeer waarde: “Strive not to be a success, but rather to be of value."
Verwacht geen andere uitkomsten als je altijd hetzelfde doet: “Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.”
Kennis komt vanuit ervaring: “Information is not knowledge. The only source of knowledge is experience.”
Leer de spelregels en ga dan beter spelen: “You have to learn the rules of the game. And then you have to play better than anyone else.”


AddThis Feed Button

Mooi nieuw woord: Backshoring

Tijdens mijn rede aan de VU (zie hier) gaf ik al aan dat ik niet zo’n hoge pet op heb van adviesbureaus die elke paar jaar het tegengestelde adviseren. Het lijkt soms dat ze twee kasten op kantoor hebben, met daaraan geplakt een lijstje bij wie ze welk verhaal uit welke kast als laatste hebben gebruikt; als we vier jaar geleden het ‘centralisatie’-verhaal hebben gepitched, is het nu tijd voor het ‘decentralisatie’-verhaal. Gaat erin als koek, de klant heeft niet zo’n lijstje dus weet al lang niet meer wie hun 4 jaar terug nog adviseerde om te centraliseren.

Zo ook met offshoring naar verafgelegen outsource-landen, toen near-shoren naar dichterbij gelegen outsource-landen, toen right-shoring in een mooie mix van ver en dichtbij en nu in 2010: Backshoring. Hoe we dat gaan doen met die ene man (Ahmed Khalili in Afghnistan) waar al het ge-outsourcede outsource-werk terecht is gekomen?


More American Workers Outsourcing Own Jobs Overseas


AddThis Feed Button

Over een pad met een 'zware stem'

De BBC maakte een mooi Radio-programma over ‘The Beatrix Potter Guide to Business’; Beatrix Potter is de beroemde Engelse schrijfster van kinderboeken (een beetje in de lijn waar ook Pooh zit) met machtig mooie illustraties. Met een beetje lateraal denken is een Beatrix Potter-boek ook een goed management-boek; het verhaal van “Mrs Tittlemouse” is zo een waarschuwing voor de risico’s van het inhuren van management consultants.

Mrs Tittlemouse is “a most terribly tidy particular little mouse” die de hele dag aan het poetsen is en druk bezig is om indringers uit haar huis te houden. Op een dag komt mr. Jackson, een pad met een zware stem (“fat-voiced toad”), toch haar huis binnen en maakt het zich gemakkelijk, gaat op zoek naar wat te eten en verandert ondertussen haar huis in chaos. Als hij uiteindelijk weggaat is Mrs Tittlemouse nog een dag bezig om de boel weer op orde te krijgen.

Is dat een parabel over consultants? Vaak wel als we Cees Min in zijn boek ‘Bye Bye Consultant’ moeten geloven; ik vind het wat overtrokken, maar soms doen we inderdaad alleen maar ‘brand-oefeningen’; nuttig maar zelden leidend tot echt resultaat.


AddThis Feed Button

Met 'fun' meer resultaat

Bij ons nieuwe bureau vertellen we onze klanten dat 'FunWorks' meer resultaat oplevert en dat het zowiezo leuker is om in een 'fun'-omgeving te werken, maar wat blijkt uit deze video's (initiatief van VW); het werkt echt beter:



Zo is er de 'piano-trap' en 's werelds diepste afvalemmer! FunWorks!


AddThis Feed Button

Nog één keer India

Prachtige samenvatting van de speech van Nandan Nilekani (zie ook hier) op TED2009. Met dank aan Margaret Gould Stewart en Photoshop. Mn de indeling in 4 soorten ideeen (that have arrived, in progress, in conflict, in anticipation) spreekt mij erg aan:


{klik kaart voor vergroting}


AddThis Feed Button

Wat is jouw uurtarief?

Denk ik soms dat ik met mijn €1600/dag (€200/uur) het niet gek doe (geintje!), dan blijken er mensen te zijn die €888/uur doen! Wauw, dat zijn vast Harvard/Yale jongens en meisjes die niet de bijbel lezen (zie hier). Hoe weten we dit?

Zie hieronder; het blijkt uit de stukken die de firma Weil Gotshal heeft ingediend voor de afwikkeling van het Lehmann-faillissement. In totaal $55 miljoen aan fees. Gelukkig moeten ze een gedetailleerde declaratie indienen en dus weten we het uurtarief van mannen als Harvey Miller en Mike Francies van deze gerenommeerde juristen-firma. Ook wel aardig te zien dat ze in nog geen 5 maanden opruimen totaal $201.920 aan ‘eten’ (business meals) declareren bij de klant. Kunnen we nog wat van leren!






AddThis Feed Button

Zweet en Gij zult Gelukkig worden

Tussen alle drukke momenten voor mijn nieuwe werkgever door, persen we er toch nog 1 uit voor het weekeinde. Er is een nieuw hilarisch (wellicht niet eens zo bedoeld) TV-programma en dat heet ‘Niet gelukkig, geld terug’ en gaat over de gekte die er is in Nederland met cursussen voor zelfverwezenlijking, zelfontplooiing, zelf-realisatie, zelf-idealisatie en ga zo maar door. 6 Journalisten zoeken de Geluksmarkt op en doen verslag over, bijvoorbeeld, de ‘Tipi - Zweetcursus: De tent is de baarmoeder van moeder aarde, de stenen zijn het zaad van vader zon en de mensen in de zweethut zijn de kinderen.

In Pauw & Witteman een vermakelijk item over deze nieuwe serie:




AddThis Feed Button

Snel een andere Bank!

Ik ben altijd al sceptisch geweest over veranderkundige methoden waarbij er gevingerverfd gaat worden of waar contact met de aard-energie voor nodig is; helemaal eng wordt het als er klankschalen en wierrook bij nodig zijn. Veranderen dient een bedrijfskundig doel en moet vooral doelgericht en doelmatig zijn! Wat van deze Rabo-dag het doel en de doelmatigheid is kan ik niet achterhalen:






Als ik zou bankieren bij de Rabobank, wist ik het wel; wegwezen! Ze kijken alsof ze het echt leuk vinden. Wie is die man op het toneel? Joepie van Klanklichaam is zijn naam.


AddThis Feed Button

The Enterprise of the Future

IBM publiceerde zojuist haar 2-jaarlijkse onderzoek onder meer dan 1.000 CEO’s van grote ondernemingen over ‘de onderneming van de toekomst’. De onderneming van de toekomst is:



Vooral het Change-deel vind ik vanuit mijn vak-optiek intersssant; de change-gap (het verschil tussen veranderambitie en -resultaat) is schokkend groter geworden (dit was <8% in 2006):



De belangrijkste drivers voor Change zijn nu (research is zomer 2008 uitgevoerd; vandaar de beperkte aandacht voor de economie-factor, denk ik):




Wat dus de uitdaging voor ons adviseurs is, is dat de noodzaak voor verandering groter wordt en het gat met het resultaat ook! (hier de PDF)




AddThis Feed Button

Vaagtaal en Klaartaal

In veel adviesrapporten staat vaagtaal; je begrijpt ongeveer wat er bedoeld wordt, je kunt het er niet mee oneens zijn, maar wat het nou precies is? Een dezer dagen zag ik de presentatie van een gerenommeerd Amerikaans adviesbureau dat ‘inverdienmogelijkheden’ zag en vooral vond dat een ‘rechte lijn-organisatie’ veel soelas zou brengen (waarbij de lijnen in het organogram overigens niet recht waren). Dit deed mij denken aan deze site waar ik graag van quote:

De uitdrukking ‘een plekje geven’ heeft de vaagtaal-verkiezing 2008 gewonnen. Op enige afstand volgen ‘proactief' en ‘het kan toch niet zo zijn dat’.

Het resultaat van de vaagtaal-verkiezing 2008 maakt pijnlijk duidelijk dat het toch niet zo kan zijn dat het taalgebruik van de gemiddelde Nederlandse schrijver toe is aan een herconceptualisatie op meerdere punten. Dat blijkt uit deze 360 gradenfeedback van uitgebrachte stemmen van proactieve schrijvers die hun mening via hun stem hebben doorgecommuniceerd aan de Account Manager Vaagtaal. Deze uitkomst zullen we met z’n allen een plekje moeten geven.

De resultaten
In totaal brachten 364 mensen hun stem uit. Hiervan stemden 22 op ‘een plekje geven’, waarmee deze zorgzemel-uitdrukking de titel vaagste vaagtaal van 2008 heeft gewonnen. Ook het veelgebruikte ‘proactief’ trok veel stemmers. Er is bijna geen personeelsadvertentie te vinden waarin niet om een proactieve medewerker wordt gevraagd. Een uitdrukking die vooral irritatie veroorzaakt bij lezers en luisteraars is ‘het kan toch niet zo zijn dat’, waarbij de schrijver of spreker vervolgens meldt dat het toch echt wél zo is. ‘Herconceptualiseren’ heeft 14 stemmen gekregen, vermoedelijk omdat niemand de precieze betekenis van dit woord kon achterhalen, terwijl het - zeker in beleidstaal - geregeld opduikt. De ‘account manager’ scoort ook goed, vooral omdat het een overbodige spatie bevat en hijgerig Engels is. Als de vaagtaal-verkiezing iets duidelijk maakt, dan is het wel dat we gewoon weer eens met elkaar moeten praten, en niet van alles en nog wat moeten ‘doorcommuniceren’. Tenslotte, er mag dan grote behoefte aan terugkoppeling en evaluatie bestaan, ‘360 gradenfeedback’ is ongewenst.

Dus voortaan gewoon klare taal!


AddThis Feed Button

IPSE en de Power Quotient

Op een recente bijeenkomst van ons eigen Consultancy-onderdeel introduceerde ik het concept van IPSE (oftewel ‘zelf’ voor de niet-Latinisten onder ons). IPSE staat voor Iq, Pq, Sq en Eq; je Intelligentie, Power, Sociale en Emotionele Quotient.

Anders gezegd:
  • Wat weet je? (Iq; je hoofd)
  • Wat voel je? (Eq; je hart)
  • Wie ken je? (Sq; je hart)
  • Wat doe je? (Pq; je buik)




De vierde is ‘nieuw’ en door mij geintroduceerd; volgens mij heb je ook niks aan de eerste drie als je het niet weet om te zetten in daden. Voor een goede consultant zouden de drie (hoofd, hart, buik) niveaus ook moeten leiden tot de volgende drie vragen:

  • Wat ga ik hier doen?
  • Welke collega’s kunnen hier meedoen?
  • Hoe kom ik hier weg? Wat is mijn volgende klus?
Te vaak blijven we te lang hangen in de eerste vraag!


AddThis Feed Button

Nieuw Nederlands Organiseren

In 2009 zullen de makers van dit InspiratieBlog wederom hun bekende 'Change in 1/2 day' workshops geven in MediaPlaza (Jaarbeurs te Utrecht). In 2007 en 2008 namen meer dan 400 professionals deel aan deze high-power, high-media sessies over Nieuw Nederlands Veranderen en Nieuw Nederlands Organiseren.

Met gebruik van de modellen van Miel Otto, Leon de Caluwe, Steven ten Have, John Kotter en Jaap Boonstra presenteren Rob van Kerpel en Paul van der Marck een nieuwe Rijnlandse, duurzame kijk op veranderen. De data zijn binnenkort definitief en dan volgt hier meer informatie.








AddThis Feed Button


De drie E's herbezien

Al eerder kwamen hier de drie E's van Bert Visscher voorbiij (zie hier); maar een meer serieuze betekenis is die van collega Rob van Kerpel en mijzelf, die wij introduceerden in ons Change in 1/2 Day seminar:
- Effectiviteit
- Efficiëntie
- Estheticiteit
als de drie maten voor de resultaten van een organisatie. Schoonheid (van proces en resultaat) als directe maat voor de output/resultaten van elke organisatie. Waar mogen we dat nu eens gaan meten?

AddThis Feed Button

Als geld tegen plinten klotst ...

Een gewaardeerde collega verklaart het gebrek aan 'urgentie' / veranderbereidheid bij grote banken altijd door te stellen dat 'het geld tegen de plinten omhoog klotst', dus waarom veranderen? Als de Kredietcrisis (vandaag op Wall Street in de eerste 10 minuten: Lehman Brothers 93% lager, Bank of America 16% lager, AIG -41%) nog niet genoeg aanleiding geeft, schreef John Kotter dit boek :




AddThis Feed Button

Wat is het toch een mooi vak om adviseur te zijn ....

De 3 E's zijn van grote importantie; de 3 E's van:
• Even terugschakelen
• Even doorkoppelen
• Even karakteriseren, de basis terug-checken, dubbel-checken.

U weet dat toch ook!




Rob vK.: bedankt voor tip!

AddThis Feed Button

Tooltje voor Adviseurs & Grafici

Kwam bij toeval op deze site, Wordle; nog nooit was het zo eenvoudig mooie plaatjes met teksten te maken, zonder grafische opleiding:


AddThis Feed Button

Gele wereld

Recent gaven collega Rob van Kerpel en ik een succesvolle Masterclass 'Change in 1/2 Day' met daarin oa het kleurendenken van Leon de Caluwe:



De dag erna stuitte ik op deze foto die het 'geeldenken' wel een heel bijzondere betekenis geeft (na 18.000 geeltjes van Post-It heb je dit resultaat):





AddThis Feed Button

Organisatie'deskundigen'

Denken wij als adviseurs soms dat de ROA onze beroepsgroep is, maar nu blijkt dat (ook) te staan voor Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt; dit is een onderzoeksinstituut van de Universiteit Maastricht. Zij brachten vandaag een onderzoek naar buiten over management (en adviseurs) in Nederland. Wat blijkt?

Het aantal leidinggevende functies in Nederland is de afgelopen jaren flink gekrompen. Het aantal managers nam tussen 2000 en 2005 af met 26.500, een daling van bijna 25 procent. Ook de beroepsgroepen leidinggevenden en bedrijfshoofden kenden een flinke werkgelegenheidskrimp van bijna 100.000 arbeidsplaatsen. Dat komt door het platter maken van de organisaties, waarbij managementlagen zijn geschrapt. Daardoor steeg het aantal organisatiedeskundigen overigens in vijf jaar tijd met 27.500 tot 89.000.

Let u even op bij het woordje 'daardoor' aan het begin van de laatste zin. Er verdwenen net zoveel managers als dat er organisatiedeskundigen bijkwamen. Anders gezegd: het lijkt erop dat alle managers deskundige adviseurs werden.

Er zijn twee mogelijk conclusies:
- alle overbodige managers zijn deskundig adviseur geworden, of ...
- om organisaties platter te maken hebben we steeds meer adviseurs nodig?

Beiden is zorgwekkend; is adviseur het vak waarin iedereen eindigt die niks anders meer kan? Ik dacht dat dit gold voor verzekeren? Wenn nichts ist gelungen, geht mann in Versicherungen!



AddThis Feed Button

Er gloort hoop

Zelf ben ik een adviseur met een passie voor professionaliteit en was daarom aangenaam verrast door het promotie-onderzoek van een ex-VU collega, Onno Bouwmeester, of nu dus Dr. Onno Bouwmeester. Hij promoveerde op 14 januari jl. aan de VU op een onderzoek getiteld: Advice as argument: economic deliberation in management consulting and academic contract research en kwam tot de conclusie dat academische contractonderzoekers vaak hypocriet zijn en minder goed werk leveren dan commercieel adviseurs. Cliënten doen er vaak beter aan om consultants in te schakelen.

Academici nemen het vaak niet zo nauw met hun eigen academische standaards en dat maakt hun kritiek op consultants hypocriet. De adviesbenadering van consultants leidt vaak tot geloofwaardiger en evenwichtiger uitkomsten. Zelf een afgestudeerd econoom én filosoof zegt hij in de
Staatscourant:

“Wat deze conclusies des te pijnlijker maakt, is dat academici volgens Bouwmeester vaak een hooghartige houding aannemen ten opzichte van de beroepsadviseurs. 'Ze verklaren het succes van consultants door hun retorische talent, de strakke pakken en overweldigende PowerPoint-presentaties. De toonzetting is daarbij vrij heftig, vooral als je vergelijkt hoe consultants over academici praten. Hun kritiek is milder verpakt, maar komt erop neer dat zij het echte werk doen, terwijl wetenschappers vooral praten. .... Ik kan er niets anders van maken als ik zie hoe ze (academici - PvdM) zich presenteren op het gebied van bijvoorbeeld neutraliteit, en hoe ze daar vervolgens uitvoering aan geven.”


Dus voortaan een adviseur inhuren met een half been in de wetenschap, lijkt mij!

De Dikke Roker

Je bent (te) dik en rookt 1 pakje sigaretten per dag; je weet dat het niet goed voor je is, zucht eens diep en steekt er nog een op, en opent een blikje bier. Dat is de essentie van het veranderprobleem; het begint weliswaar bij weten, maar kennelijk is dat niet genoeg. Toevallig verschenen recent op 2 verschillende plekken verhalen (beiden een must voor verander- en verbeteraars) hierover: de afscheidsrede van Willem Mastenbroek (emeritus hoogleraar aan de VU voor Cultuur & Veranderkunde) en een bespreking van een recent boek van David Maister ('The Fat Smoker'). Van die laatste hier een mooie video-review:


Online Videos by Veoh.com

When the 'maister' speaks

David Maister is the UberGuru als het gaat om het managen van professionals en bedrijven. Zijn boek 'Managing The Professional Services Firm' is een aanrader voor elke professional.

Listen and Learn (schrik niet van de 1e minuut met DM recht in beeld):

In order to maintain any successful, motivated, and forward-thinking organization, the people must be excited and turned on with regards to the tasks they face.