1 Jaar later

Vandaag is t al weer 1 jaar geleden dat Steve Jobs overleed. Wat ik een bijzonder moment vind vandaag is de brief die zijn opvolger stuurde aan het voltallige personeel:

Team,Steve's passing one year ago today was a sad and difficult time for all of us. I hope that today everyone will reflect on his extraordinary life and the many ways he made the world a better place. As you and I know firsthand, one of the greatest gifts Steve gave to the world is Apple. No company has ever inspired such creativity or set such high standards for itself. Our values originated from Steve and his spirit will forever be the foundation of Apple. We share the great privilege and responsibility of carrying his legacy into the future. I'm incredibly proud of the work we are doing, delivering products that our customers love and dreaming up new ones that will delight them down the road. Thank you for dedicating your talents and so much of your lives to Apple. It's a wonderful tribute to Steve's memory and everything he stood for.  Tim


Hier de officiële tribute-video die Apple vandaag op YouTube releasde:

Best places not to work ….

Het is natuurlijk al even bekend dat Foxconn (leverancier aan oa Apple, maar ook IBM, HP en vele anderen) er een wat dictatoriale managementstijl op nahoudt.

Ze kwamen in het nieuws omdat er complete veldslagen waren in de fabrieken en ook omdat het zelfmoord% wel erg snel opliep. Dat laatste probleem is nu opgelost!

Niet door de managementstijl te veranderen, maar door vangneten op te hangen voor de zelfmoord-lustigen:

FoxCon1


FoxCon2


Zo kan t natuurlijk ook en is waarschijnlijk sneller en effectiever dan de cultuur van een organisatie met 1,2 miljoen medewerkers te veranderen!

Apple slaat plank een beetje (heel erg) mis!

Mapgate is de naam die ondertussen hangt aan de problemen die Apple heeft met haar nieuwe kaarten-app in de iPhone 5 en iOS6.

Eén van mijn favoriete magazines (MAD) heeft een mooie parodie op de cover gezet (de MAD-cover is een variant op een cover van The New Yorker uit 1981) naar aanleiding hiervan:


MAD-Magazine-NewYorker-View2-2012

Soms slaat ook een heel goed bedrijf de plank wel eens mis!

De wetten van Jobs!

Nu niemand meer twijfelt dat Apple een hitkanon is (20 mijoen iPads verkopen in 1 kwartaal?), ie het een aardig idee de leiderschaps-principes van Steve Jobs op een rijtje te zetten. Er vallen mij er twee op:

  1. gebruik belonen meer dan straffen
  2. nooit een groter team dan 100

Die laatste spreekt mij erg aan; ooit stond ik zelf als leider van een consultingonderdeel op de befaamde zeepkist en bekroop me het gevoel (we naderden de 100 m/v) dat ik de verbinding kwijt was geraakt. Dus groeien en splitsen (dank je Eckart Wintzen)!!


1314462831802-640x864

Over Smartphones en Tablets

Nu de wereld massaal overgaat op smartphones en tablets, was het tijd InspiratieBlog radicaal (klinkt goed en allitereert lekker met massaal) aan te passen. Alle poespas weg en zo gecodeerd dat de site op deze devices optimaal te lezen is; het gaat tenslotte om de inhoud, nietwaar?

Omdat dit ook de dagen zijn dat Steve Jobs een stapje terug doet bij Apple, is dit een mooie aanleiding een quote van hem nog eens in herinnering te halen:

“Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. When Apple came up with the Mac, IBM was spending at least 100 times more on R&D. It’s not about money. It’s about the people you have, how you’re led, and how much you get it.”— Fortune, Nov. 9, 1998

Voor meer Jobsiaanse quotes kun je hier terecht.

Zonderlinge Buitenbeentjes

Sommigen pleiten soms dat bedrijven zich vooral moeten laten leiden door ‘the wisdom of crowds’. Maar als je kijkt naar het succes van Apple dan lijkt het model met de creatieve eenling, in ieder geval ook te werken.

Wat mij betreft hier een pleidooi om niet het één of het ander te doen maar beiden. Geef ruimte aan ideeen van je klanten, maar vergeet vooral die zonderlinge buitenbeentjes (Outliers zou Malcom Gladwell ze noemen of Tom Peters zou ze ‘Rogue Employees’ noemen) in je eigen organisatie niet!


blogEntryTopper

Wordt jij nog 100?

Wij bestaan 100 jaar! Wie zijn wij? Wij zijn IBM, dat ooit in 1911 begonnen is als de Computing Tabulating Recording Corporation.

Dat ging niet altijd vanzelf en soms ging IBM langs de rand van de afgrond (zie
Who says elephants can’t dance), maar ach ‘daar is het uitzicht het mooist’, zei een baas van mij wel eens.

Welke andere bedrijven gaan het 100 jaar volhouden? Google niet, Apple wel.

Althans dat denkt de
Economist, die op een rijtje zette welke tech-bedrijven het nog 100 jaar volhouden en welke niet. In de lijst staat Apple bovenaan; het succes van het bedrijf uit Cupertino komt volgens het het bald door de simpele succesformule: “Grijp de nieuwste technologie, verpak het in een simpele en elegante vorm en verkoop het met een premium-prijs.

Zo stapte Apple over van computers, naar mediaspelers, naar smartphones, naar tablets en nu de cloud – en dat geeft aan dat het bedrijf een uitstekende neus heeft voor het op tijd verleggen van haar focus. Google zou daarentegen te sterk afhankelijk zijn van zoeken op het web en gerelateerd adverteren. Ondanks de uitbreiding naar smartphones, tablets en een groot aantal succesvolle webapplicaties, durft het weekblad niet hardop uit te spreken dat het bedrijf achter de zoekmachine een blijvertje is.

Toch maar een
Apple-tje (koosnaam voor een aandeel) kopen? Hadden ze het in 1984 toch goed gezien:




AddThis Feed Button



Apple flikt 't opnieuw

Zoals de echte Apple-afficionados weten presenteerde Apple gisteren een preview van iOs5, OSX Lion en iCloud; op het toneel verscheen ook Steve Jobs weer, die er overigens erg slecht uitzag (naar mijn mening). In de herfst komt iOs5 het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone en iPad.

Zoals Steve altijd zegt: ‘truely amazing’. Zie hier een preview:





AddThis Feed Button

Apple is een religie

Apple fanboys staan bekend om hun fanatieke toewijding aan het merk. Niet alleen staan zij vooraan in de rij om hun portemonnee te trekken voor de laatste iPhone of iPad, ook zullen zij het merk indien nodig heftig verdedigen tegenover hun vrienden. De BBC-documentaire ‘Secrets of the Superbrands‘ gaf een aantal neurowetenschappers de opdracht met een MRI de hersenen van Apple devotees te onderzoeken en het lijkt erop dat Apple dezelfde delen van de hersenen activeert die gestimuleerd worden door religie.

De BBC-presentator (Riley) over de uitkomst van het onderzoek: ‘The Bishop of Buckingham -who reads his Bible on an iPad – explained to me the similarities between Apple and a religion. And when a team of neuroscientists with an MRI scanner took a look inside the brain of an Apple fanatic it seemed the bishop was on to something. The results suggested that Apple was actually stimulating the same parts of the brain as religious imagery does in people of faith.’

Hier Deel1 van de BBC docu:




AddThis Feed Button

G-Bank en iBank

Stel dat Google een bank begint: de G-Bank.

Of als Apple dat doet met iPhones, iTunes en iBank. Het zou de clash zijn tussen bankieren 1.0 en 3.0. De bankiers hebben het moeilijk de afgelopen jaren en zelf vinden ze dat maar raar. Bankieren zou gaan om vertrouwen en dat hebben de banken goed gedaan, toch .....

Maar vooralsnog is Apple 'most trusted brand' nr. 1 en Google nr. 2; en zij hebben samen meer eigen vermogen dan de meeste banken; hoezo vertrouwen?

Bij een BNR talkshow was het enerzijds schokkend, anderzijds lachwekkend, te horen hoe een topman van RBS in Nederland (Kremers) zo lakoniek over Google was dat het nog leuk kan worden de komende jaren (luister zelf hier en hier).

Banken zijn informatie-machines geworden en laat dat nou net het domein van Google zijn. En Google heeft al een bankvergunning voor betalingsverkeer en daar gaat het nu gebeuren. Wie de betaalrekening heeft, weet alles. Banken deden er niets mee, maar Google weet daar wel raad mee.

Voorbeeldje? U koopt babyvoeding, u krijgt twee minuten later een aanbieding Pampers; u betaalt hypotheekrente en Google biedt u een goedkoper alternatief aan. Uw iPhone wordt uw pinpas en u betaalt straks met Paypal of met Google- en Apple-geld. In ruil voor advertenties krijgt u mooie spaarvergoeding. Wat zei Larry Page van Google ook weer? ”Google is to understand what you need, give what you want".


AddThis Feed Button

Met een lach 2011 in ..

Dragons Den is een bekende Engelse tv-show waarbij ondernemers hun idee mogen pitchen voor een kritische jury. De komische terugblikshow BBC 2010 Unwrapped heeft nu een sketch gemaakt, waarbij het lijkt alsof Steve Jobs het idee van de iPad pitcht voor de Dragons Den-jury:




AddThis Feed Button

Apple not amused

Nu ben ik een groot Apple fan en de trotse bezitter van een iPad van het 1e uur, maar ze kunnen niet echt tegen een grapje daar in Cupertino. Deze advertentie schoot de Apple boys in het verkeerde keelgat en ze dreigden de app offline te halen.




Flauwekul! HIj is gewoon echt grappig.

Ga gewoon door met de ultieme gadgets maken en blijf daarbij.


AddThis Feed Button

iPad = inspiratiePad

Zo wordt de iPad een inspiratiePad:





AddThis Feed Button

Mozes of Steve?

Refererend aan de 10 Geboden op de ‘tablets’ van Mozes, schreef de WSJ over de iPad: ‘Last time there was this much excitement about a tablet, it had some commandments written on it.

Let vooral op het woordje ‘some’ dat mijns inziens verraadt dat de schrijver weinig opheeft met de 10 Geboden. Nu is er overigens wat voor te zeggen dat er 9 teveel zijn (zie ook Eddy Izzard hierover), want met ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’, dek je de overige 9 al af; maar ik dwaal af.

Hoe doet Apple dat toch? Is innovatie (vaak ook door
mijn blogvriend Tony Bosma gepropageerd) een kwestie van Open Innovation, Wisdom of Clout, CrowdClout of iets dat daarop lijkt? Het antwoord bij Apple is NEE.

Apple negeert ons als Crowd en bedenkt voor ons wat we moeten willen en dat past helemaal in het ‘waardebod’ van Apple als Product Leader (zie
Treacy & Wiersema).

Roberto Verganti schrijft een mooie column op Harvard Business Blog over Design Driven Innovation wat langs dezelfde gedachtelijn loopt:

User-centered innovation is perfect to drive incremental innovation, but hardly generates breakthroughs. In fact, it does not question existing needs, but rather reinforces them, thanks to its powerful methods. With the iPad Apple has not provided an answer to market needs. It has made a proposal about what could fit us and what we could love.



AddThis Feed Button

Bewust 'lekkende appels'

In de uitzending van de DWDD een item over de iPad met Alexander Klopping:




Los van de WAUW-factor van het apparaat is het mooi om twee dingen te leren van Apple en Steve Jobs:

- Bewust lekken om hype te creëren:

Often Apple has a need to let information out, unofficially. The company has been doing that for years, and it helps preserve Apple's consistent, official reputation for never talking about unreleased products. I know, because when I was a Senior Marketing Manager at Apple, I was instructed to do some controlled leaks.


- Presenteren als Steve:




Voor een gedetailleerde en meer wetenschappelijke analyse van zijn presentaties verwijs ik je naar deze link, maar het komt altijd neer op:
een krachtige opening;
een simpele, bijna klassieke, structuur;
herhaald gebruik van de ‘Heilige Drie Eenheid’;
rijk, beeldend, taalgebruik;
één terugkerend thema door de hele speech.


AddThis Feed Button

En wat als de wereld het anders ziet?

Je doet je best om een aanwezig, maar dienbaar leider te zijn en je personeel vindt je de 2-na beste CEO (zie hier). Hoe goed je ook je best doet om je bedrijf op de voorgrond te stellen en jezelf niet te nadrukkelijk te positioneren (echt Level 5 dus), op het gerucht dat je ziek bent duikelt de koers van je bedrijf (zie hier), en als er een gerucht is dat je een hartaanval hebt gehad, daalt de koers weer met 10% en als je een brief publiceert dat het wel goed met je komt


stijgt de koers weer:



Dit alles bewijst mi twee dingen:

  1. als je zelf je best doet om een dienend leider te zijn, maar je omgeving ‘hangt toch alles aan jou op’, kun je nog zo je best doen, maar gaat het nooit 100% lukken met dat Level 5;
  2. mensen die beurskoerzen serieus nemen moeten zelf een keer langs de dokter.


AddThis Feed Button

Level 5 Leadership

In zijn boek Good to Great heeft Jim Collins het over Level 5 Leadership: ‘servant leadership’. Dat gevoel bekroop mij bij het zien van dit filmpje over Steve Jobs die de gemeenteraad toespreekt. Je hebt een paar miljard en staat er (overtuigend) in een trui en jeans:




AddThis Feed Button

De mooiste reclame aller tijden

"Here's to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They're not fond of rules, and they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify and vilify them. About the only thing you can't do is ignore them because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as crazy, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do."




AddThis Feed Button

Hoe creëer je een hype?

In Businessweek staat een mooi artikel hoe je in een presentatie een overweldigende indruk kunt achterlaten. Als voorbeeld worden de presentaties van Steve Jobs gebruikt die er elke keer weer in slaagt een hype te creëren rondom Apple producten. De 10 belangrijkste punten zijn:

  1. Gebruik een thema door de hele presentatie en laat dat meerdere keren terugkomen;
  2. Ben zelf enthousiast;
  3. Geef een heldere 'outline' aan het begin en blijf deze herhalen;
  4. Zorg dat getallen betekenis krijgen (4 miljoen verkochte producten zegt weinig, maar 20.000 per dag des te meer!);
  5. Zorg voor 1 onvergetelijk moment in je presentatie (als je de dunste laptop ooit uit een post-envelop haalt bijvoorbeeld);
  6. Creëer visuele slides (plaatje geen tekst!);
  7. Zorg dat het een show wordt en geen saaie presentatie;
  8. Sta niet stil bij dingen die even fout gaan; gewoon met een glimlach doorgaan;
  9. Verkoop 'benefits', niet het product; herhaal deze en maak ze expliciet!
  10. Oefen, oefen, oefen.

En hoe dat er dan uitziet? Zo!




AddThis Feed Button

Back on the Block

Na de welverdiende rust in Thailand en Cambodja gaan we er weer vol tegenaan. Voor mijn trouwe lezers die in den beginne geen zin hadden om het inspirerende verhaal van Steve Jobs te lezen (zie deze blog) hierbij zijn speech on video:

Voor 1 keer

Had mezelf ooit beloofd nooit 'zo maar' een link of video door te sturen en daar dan mee te scoren, maar deze is gewoon te goed. De New York Times maakt de hype rond de iPhone van Apple op briljante wijze belachelijk, maar toch wordt je ook weer een beetje verliefd op de iPhone. Even zo'n 6 minuten meegenieten; klik hier.




Stay Hungry. Stay Foolish.

De volgende tekst van Steve Jobs (CEO Apple en Pixar Studios) was voor mij een reden om deze blog te beginnen. Soms heb je even weer een duwtje nodig om een volgende stap te zetten; of het nou zakelijk of privé is. En waarom zou je deze bron(nen) van inspiratie dan niet delen met anderen? Lees hier de hele tekst. Je moet gewoon weten te vinden waar je van houdt; of zoals Steve zei: ‘You’ve got to find what you love’. Hier begint de zoektocht.

Top 50 Most Admired

Zoals elk jaar brengt Fortune weer haar lijstjes; deze keer de ‘Top 50 most admired companies’. Op grond van de stemming door de lezers van Fortune onstaat deze Top 20:




Op 1 weer mijn vrienden van Apple, dat vooral op Innovatie, People management en Quality of Products/Services hoge ogen gooit!


AddThis Feed Button