New Business Generator

Soms zit je even verlegen voor een goed business-idee, maar gelukkig is er dan deze website (op de ‘K’ klikken voor een nieuw idee) waar je met één muisklik een nieuw high-profile, high social-media business-idee hebt: #winning!




AddThis Feed Button

Kill your Darlings!

In een nieuw Artikel in het Tijdschrift voor IT Management ga ik in op de overload aan (micro-)projecten waar veel IT Managers mee te maken hebben en hoe vindt je degene die je moet ‘killen’? Ook te vinden op de Download pagina.



AddThis Feed Button

Onzinnig besluiten

Nu ben ik zelf wel een rationeel mannetje (ooit was een belangrijk onderdeel van mijn boek: ‘besluit rationeel’). Dat dat een beetje onzinnig is weten we ondertussen (je wordt wat ouder) en hier is het bewijs:












AddThis Feed Button

De businesscase van gratis koffie




AddThis Feed Button

Geluk en hoe we er altijd naast zitten

Dan Gilbert is hoogleraar aan Harvard op de faculteit psychologie; zijn specialisatie is het fenomeen ‘Geluk’. Wat maakt ons gelukkig en waarom lukt het maar zelden om Geluk te vinden of te houden? In één van zijn optredens bij TED laat hij dit aan de hand van de wet van van de Bernoulli zien:



Simpel gezegd staat hier:




Dan is ons geluk (Exp.Value) de resultante van ‘de kans op de toename (van ons geluk)’ maal de ‘waarde van de toename (van ons geluk)’. Klinkt simpel en zouden we toch goed in moeten zijn denk je! Waarom gaat het dan (bijna) altijd mis met ons geluk (en een businesscase denk ik dan ook maar)? Dat komt omdat we slecht zijn in het inschatten van onze kansen en altijd slecht kunnen schatten wat ons verwachte resultaat is. Op een prachtige manier laat hij ons zien en voelen dat we daar inderdaad slecht in zijn als mens:




AddThis Feed Button


Hoe haal je $18 Mrd op ?

Natuurlijk met een plannetje van 37 pagina’s (vandaag ingediend door GM bij het Congres in de USA) en daarin lees je dan dit:

According to very recent market research (conducted by CNW Marketing Research), more than 30% of consumers who considered a GM vehicle and purchased a competitive product instead cited the possibility of GM bankruptcy as the top reason for not buying a GM product. This is more than double the percentage of the next highest reason. ... The plain fact is bankruptcy of an auto company is markedly different and much riskier than that of a steel company or an airline, with the potential for: lengthy delays, given the number of stakeholders; significant administrative costs; the very real risk of the lack of funding while in bankruptcy; and the stigma attached to our products in the eyes of consumers. On this latter point, it cannot be emphasized strongly enough how much a bankruptcy will depress sales of an auto manufacturer's products due to consumer fears of long-term warranty, resale value and service-related issues.

Wat vreselijk denk je dan.

Verder lees je eigenlijk weinig hoe het miljarden-verlies gestopt gaat worden (voor GM, Vauxhall, Opel, Hummer, Saab etc.), maar goed het is goedkoper dan geld in een bank of verzekeraar stoppen en je kunt toch wat meer kwijt op je achterbank. Ik zou zeggen doen! Hoezo heb je een businesscase nodig als je $18 Mrd. wil hebben?


AddThis Feed Button

De wereld naar z'n verdommenis ...

.... omdat we niet kunnen rekenen. Uit het werk van Paul Slovic, een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van Decision Research, blijkt dat we als mensen een ingebouwd rekengebrek hebben. Hij onderzoekt waarom we als mensen bereid zijn veel geld te geven om 1 mens te redden (we vliegen zonder probleem een kind uit de Sahara naar een ziekenhuis om een hartklep te repareren), maar beperkt of niets doen bij genociden in Rwanda of Darfur.

Wat blijkt, we kunnen niet rekenen. In een recent experiment toonde hij een een groep mensen een foto van 'Rokia'. een Malinees, uitgehongerd kind, en vroeg hen hoeveel ze bereid waren te doneren om het te redden; vervolgens toonde hij een foto van ' Rokia & Moussa' en dezelfde groep gaf op dezelfde vraag 15% minder. Bij 8 kinderen was dat zelfs 50% minder. Volgens Slovic werkt ons rekenbrein als ons gehoor of gevoel voor gewicht; als geluid al hard is horen we met moeite als het nog harder wordt en zo voelen we ook goed het verschil tussen 1 en 10 kilo, maar al niets meer tussen 30 of 60 kilo. Het vermoeden van Slovic is dat dit 'hardwired' is in onze hersenen om ons te beschermen tegen een overload aan informatie. Misschien is het daarom ook dat een business-case van €100.000 meer moeite heeft om 'erdoor te komen' dan een van €10.000.000. Dus de volgende keer als u een business case wordt voorgelegd ter beslissing, ben u er dan van bewust dat uw 'gevoel' voor grote getallen is afgenomen en wees dus extra voorzichtig.