Harder werken helpt overigens ook niet ...

Nog een kleine nabrander op mijn vorige blog (Management werkt niet (meer)).
Onderweg naar Frankfurt zat ik nog wat te bladeren in de geweldige app van Deloitte (The Shift Index, Measuring the forces of long-term change;
hier link), waaruit ik gisteren citeerde over de continu dalende trend van de Return-on-Assets (RoA) van het bedrijfsleven in de afgelopen 45 jaar.
In het rapport (en de app) staat een mooie paradox:

RoavsArbProduct

Terwijl de RoA daalde van bijna 5% in 1965 naar minder dan 1% in 2011, steeg de arbeidsproductiviteit in diezelfde periode met meer dan 100%.
Anders gezegd de factor arbeid kost (relatief) gezien minder dan de helft voor de gerealiseerde output dan wat diezelfde arbeid kostte in 1965; we werken steeds slimmer, steeds harder en meer, maar kennelijk helpt dat niet om er meer aan te verdienen.
Nu zal het omgekeerde niet waar zijn maar doorgaan op de ingeslagen weg lijkt niet te helpen! Tijd voor een andere kijk op arbeid en het businessmodel.

New Business Generator

Soms zit je even verlegen voor een goed business-idee, maar gelukkig is er dan deze website (op de ‘K’ klikken voor een nieuw idee) waar je met één muisklik een nieuw high-profile, high social-media business-idee hebt: #winning!




AddThis Feed Button

Strategic Sweet Spot

In twee simpele plaatjes staat alles wat je moet weten over je strategie en liefde voor je vak:






AddThis Feed Button

De wereld van gratis

Nog even en dan is alles gratis? Uit onderzoek blijkt dat Sony bij elke PS3 zo'n 300 dollar (!) verliest op de hardware, maar dat meer dan goed maakt met de verkoop van software en diensten. Echte innovatie van het business-model (zie Peter Drucker) zoals Drucker dat bedoelde. En terwijl de echte innovatie dus niet in technische innovatie zit, maakte ons InnovatiePlatform zich hier jarenlang het meeste druk om; wat een verspilling van tijd en geld. Het gaat dus veel meer om innovatie van het businessmodel, dan ouderwetse harde R&D, maar dat is natuurlijk niet zo spannnend en sexy. Als de Sony-soort innovatie echt doorzet, rijden we straks in gratis auto' s die worden gefinancierd uit de advertenties en diensten die via satteliet/RDS/telefonie in de auto tot ons komen. De auto als informatie-vehikel en transport-middel om te komen op de plek van de informatie-aanbieder. Geen al te gek idee denk ik.