Challenge the Obvious

Na een lange afwezigheid, eindelijk weer Inspiratie voor mezelf en om te delen. Deze video was de druppel die de emmer in positieve zin deed overlopen. Hoe je met weinig middelen een hele wijk kunt inspireren! Kijken:


De Wet van Behoud van Ellende

Toen ik deze reclame zag moest ik denken aan de ‘De Wet van Behoud van Ellende’:




Wat die wet is? ‘Mensen hebben liever de zekerheid van de ellende, dan de ellende van onzekerheid’.

The Enterprise of the Future

IBM publiceerde zojuist haar 2-jaarlijkse onderzoek onder meer dan 1.000 CEO’s van grote ondernemingen over ‘de onderneming van de toekomst’. De onderneming van de toekomst is:



Vooral het Change-deel vind ik vanuit mijn vak-optiek intersssant; de change-gap (het verschil tussen veranderambitie en -resultaat) is schokkend groter geworden (dit was <8% in 2006):



De belangrijkste drivers voor Change zijn nu (research is zomer 2008 uitgevoerd; vandaar de beperkte aandacht voor de economie-factor, denk ik):




Wat dus de uitdaging voor ons adviseurs is, is dat de noodzaak voor verandering groter wordt en het gat met het resultaat ook! (hier de PDF)




AddThis Feed Button

Hope vs. Urgency

Verandering komt volgens Kotter pas tot stand als er een ‘sense of urgency’ is of zoals Angelsaksen vaak zeggen ‘create the burning platform’. Vaak werkt dit verlammend; daarom nu ‘Change’ the Obama-way:

To Mr Kotter I say: Urgency helps achieving change, but this is caused by fear or just the will to survive. Hope is a better change agent, because it greatly improves the quality and sustainability of the change (slow change). It works according to this Cycle of Hope:
1.
I have a dream (ML King)
2.
Change we can believe in (B. Obama)
3.
Yes we can! (B. Obama)
4.
Yes we did!
5.
Let´s do it again




Dank aan Martin Hoorn voor de Cycle of Hope.

AddThis Feed Button

Change by Barack

Een paar recente speeches van Barack Obama als wordle-cloud; opvallend dat Change nog steeds vaak/het meest voorkomt:


AddThis Feed Button

Haalbare doelen, ambitieuze visie

Veel businessmanagers slagen er (relatief) eenvoudig in om een ambitieus plan met veel gedrevenheid te presenteren; waar ze vaak niet in slagen is te accepteren dat voor veel van hun mensen de weg hier naartoe in kleine stapjes is (‘piecemeal change’). Of zoals Ronald Naar (Mt. Everest, K2 bedwinger) mij recent voorhield bij een lezing: kies een bereikbaar doel en zorg dat je er een visie bij hebt. Net even andersom. Ook voor mijzelf in de dagelijkse praktijk belangrijk hieraan te blijven denken en werken. Klik hier voor meer inspiratie door Ronald Naar.