Crowd Clout

Steeds meer mensen organiseren zich (in lijn met alles wat we Web 2.0 noemen) als virtuele groep om hun individuele of groepsbelang te behartigen. Wat te denken van een initiatief om met 50.000 man een Premier League voetbalclub te kopen en als groep het aan-/verkoopbeleid te bepalen? Dat is de essentie van Crowd Clout. Letterlijk vertaald betekent het: 'invloed van/door de groep'. Tegenwoordig kom je dit fenomeen tegen in de politieke arena en als pressie-middel (zie bijvoorbeeld: EUClaim), als wapen voor lagere prijzen (sites als: pingelpartner, united consumer, letsbuyit), of gewoon om je ongenoegen te uiten (een fraaie is: 'Fuck you and your Hummer', waar duizenden foto's staan van mensen die een hekel hebben aan Hummers en hun eigenaren). Niet alle Crowd Clout initiatieven zijn even succesvol, maar gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die ook de kracht ervan inzien, want waarom zou je de Crowd niet gebruiken om je eigen bedrijf/internet-site beter te maken of van meer content te voorzien (zie bijvoorbeeld: wintersporters.nl)? Het risico is mijns inziens dat als je het, als bedrijf, zelf niet doet, iemand het wel voor je doet en dan is het al niet meer te controleren/coordineren. Ik was recent dagvoorzitter op een congres en bespeurde daar toch een grote angst bij diverse bedrijven om zich ' open te stellen' voor de Crowd; veel verder dan een forum gaat het veelal niet. Kom op gooi open die poort!