Saai is goed

Waar kun je anno 2013 het beste geboren worden? Kennelijk in Zwitserland!
20130110_irt001
De Economist Intelligence Unit (EIU, een zusterbedrijf van het tijdschrift The Economist) heeft geprobeerd in kaart te brengen waar jongeren in 2030 de meeste kans hebben op een voorspoedig, stabiel en gelukkig bestaan. Oftewel, op welke plaats baby's dit jaar het beste geboren kunnen worden.

Bovenaan de lijst van tachtig onderzochte landen staan Zwitserland, Australië en Noorwegen, onderaan komen Oekraïne, Kenia en Nigeria. Nederland staat op de achtste plek, gevolgd door Canada (9) en Hongkong (10).

Onderaan prijken Nigeria, Kenia en de Ukraine!

Om deze lijst te ontwikkelen, heeft de EIU elf variabelen gebruikt, waaronder economische mogelijkheden en politieke vrijheid maar bijvoorbeeld ook zaken als criminaliteit en gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Daarnaast is gekeken naar moeilijker meetbare factoren zoals geluk: hoe gelukkig zeggen mensen zelf dat ze zijn.

Ik dacht eraan te verhuizen, maar naar Zwitserland is niet mijn droom!

Wordt jij nog 100?

Wij bestaan 100 jaar! Wie zijn wij? Wij zijn IBM, dat ooit in 1911 begonnen is als de Computing Tabulating Recording Corporation.

Dat ging niet altijd vanzelf en soms ging IBM langs de rand van de afgrond (zie
Who says elephants can’t dance), maar ach ‘daar is het uitzicht het mooist’, zei een baas van mij wel eens.

Welke andere bedrijven gaan het 100 jaar volhouden? Google niet, Apple wel.

Althans dat denkt de
Economist, die op een rijtje zette welke tech-bedrijven het nog 100 jaar volhouden en welke niet. In de lijst staat Apple bovenaan; het succes van het bedrijf uit Cupertino komt volgens het het bald door de simpele succesformule: “Grijp de nieuwste technologie, verpak het in een simpele en elegante vorm en verkoop het met een premium-prijs.

Zo stapte Apple over van computers, naar mediaspelers, naar smartphones, naar tablets en nu de cloud – en dat geeft aan dat het bedrijf een uitstekende neus heeft voor het op tijd verleggen van haar focus. Google zou daarentegen te sterk afhankelijk zijn van zoeken op het web en gerelateerd adverteren. Ondanks de uitbreiding naar smartphones, tablets en een groot aantal succesvolle webapplicaties, durft het weekblad niet hardop uit te spreken dat het bedrijf achter de zoekmachine een blijvertje is.

Toch maar een
Apple-tje (koosnaam voor een aandeel) kopen? Hadden ze het in 1984 toch goed gezien:




AddThis Feed Button



Een 'lijstjesman'

The Economist publiceerde weer een lijstje (ik hou van lijstjes, realiseer ik me. Ik ben een 'lijstjesman'. Wat zegt dat? Wil ik de wereld op die manier overzichtelijk houden?). Dit keer over de beste MBA's is de wereld over 2009. En wie staat op 1?


Nee .....


Ook nee ......


Niet mijn geliefde Harvard, maar IESE uit Spanje. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat ligt aan mij klaarblijkelijk. Hier het overzicht, en raad eens: we, Nederland met Rotterdam en Nyenrode, staan er niet bij!. Nu kunnen we zeggen dat die Amerikanen wat nationalistisch zijn, maar met Spanje op 1 houd je dat niet lang vol!




AddThis Feed Button

We wisten het dus al langer!

Als je zo een paar jaar covers van de Economist achter elkaar zet, kun je maar 1 conclusie trekken: dat de zaak rot is wisten we al heel lang!



AddThis Feed Button