Karl Marx keert terug bij McKinsey!

global


Afgelopen week was Dominic Barton in Nederland, de wereldwijde topman van McKinsey.

In een interview in NRC van zaterdag 7 Sept.2013 zegt hij: ‚
Het doel van ondernemen is niet alleen winst maken. Ondernemen heeft te maken met arbeid, kapitaal, grondstoffen - en die moet je inzetten om een betere wereld te maken.’

In de USA maken ze hem uit voor Marxist, maar de uit Canada afkomstige topman heeft wel een punt!

Als in een land als Spanje 1 op de 3 jongeren werkeloos is, kun je als Spaanse bank je IT wel blijven offshoren naar India, maar wie help je daar nu eigenlijk mee, behalve de zogenaamde aandeelhouders?

Welke maatschappelijke verantwoordelijkheid heb je als onderneming? Zijn betoog sluit aan bij de gedachten van Khurana & Nohria in de Harvard Business Review:

To regain society’s trust, we believe that business leaders must embrace a way of looking at their role that goes beyond their responsibility to the shareholders to include a civic and personal commitment to their duty as institutional custodians. (Uit “It’s Time To Make Management a True Profession”)

Wellicht gloort er hoop!

Nog meer bewijs dat bonussen niet werken!

Pasted Graphic

Zoals de Romeinen al zeiden: Gutta cavat lapidem, non vi, sed sappe cadendo! Oftewel, de druppel holt de steen uit, niet door hard, maar door vaak te vallen. Dus hier nog maar weer een keer roeptoeteren dat BONUSSEN NIET WERKEN.

In een overzichtelijk artikel geeft McKinsiaan en Harvard columnist Scott Keller een aantal voorbeelden hoe bonussen averechts werken en het enige dat echt blijkt te werken (‘peer-pressure’) vaak over het hoofd wordt gezien. Als manager zou ik het artikel en zijn boek even lezen.

Hier heb ik daar al vaak over geschreven en het meest overtuigende verhaal blijft toch de lezing van Dan Pink op TED:











Zijn verhaal staat als een huis! Dan Pink biedt ook (zie bij minuut 12:44) een richting waar het dan wel om moet gaan, om prestatieverbetering te bevorderen:autonomy (autonomie), mastery (vakmanschap) en purpose ('er toe doen’). Laten we daar na vandaag aan toevoegen: ‘a sense of belonging’ (erbij horen / groepsdynamiek / camaraderie).

Balkenende langs de leiderschaps-lat

Nu Balkenende 4 (‘time flies, when you’re having fun’) naar huis is, de Koningin waarschijnlijk geïrriteerd op het Paleis zit, omdat ze haar ski-vakantie moest afzeggen, is het tijd om onze JP eens langs de leiderschaps-lat te leggen.

Maar eerst even de feiten; zie hier het aantal dagen dat zijn kabinetten bleven zitten:



Voorlopige conclusie: een vechter, een bijter, een doorzetter, of is het machtswellust met mager leiderschap dat deze reeks veroorzaakt?

In HBR een mooi rijtje met eigenschappen van leiders, maar de mooiste in dat lijstje vind ik: ‘Remember that when criticism is difficult to accept, there is probably some truth to it.’

Vaak hoorden we dat er geen regie was van JP en dat werd door hem dan weer in alle toonaarden ontkend; maar zou er toch wat inzitten? Maar ik zie toch meer een zwak leider die ook geen leervermogen lijkt te hebben. Lees ook de mooie column van Martin Hoorn over JP!


AddThis Feed Button

10 Fatale Fouten van leiders

In de Harvard Business Review een lijstje met de 10 fatale fouten van leiders; ik moet zeggen dat ik het voor de HBR wat open-deuren vindt, maar het kan nooit kwaad ze zo nu en dan weer even af te stoffen. Slechte leiders hebben:

  • Een gebrek aan energie en enthousiasme.
  • Ze accepteren hun eigen ‘gemiddelde’ prestatie; ze leven op basis van “Underpromise and overdeliver.”
  • Een gebrek aan visie en richting;
  • Ze hebben een slecht beoordelingsvermogen; de organisatie accepteert hun besluiten niet.
  • Ze werken niet samen en zien andere competente leiders als concurrenten.
  • Ze leven niet naar hun eigen normen: ‘walk the talk’.
  • Ze hebben een neiging om nieuwe en afwijkende ideeen lastig te vinden.
  • Ze leren niet van fouten; ze zien fouten niet als ‘leermoment’.
  • Een gebrek aan intermenselijke vaardigheden;
  • Ze falen in het ontwikkelen van anderen; de wereld draait om henzelf.

Het heeft veel van Tom Peters ‘meets the Peter Principle’.


AddThis Feed Button

Het begint bovenaan!

De Wall Street Journal noemde Gary Hamel de meest invloedrijke denker van het nieuwe millennium; zie hier:



Deze quote van zijn hand over hoe het probleem aan de top van een bedrijf begint en daar ook in stand wordt gehouden spreekt mij deze dagen wel aan:


“The Bottleneck Is at the Top of the Bottle. Where are you likely to find people with the least diversity of experience, the largest investment in the past, and the greatest reverence for industry dogma: At the top!”

Gary Hamel/Harvard Business Review


AddThis Feed Button