Management werkt niet (meer)!

Al in 2011 toonde Deloitte in een geweldig rapport aan dat in de afgelopen 45 jaar in het bedrijfsleven de RoA (Return-on-Assets) gedaald is van gemiddeld 5% naar zo’n 1% (de blauwe lijn); nog even zo doorgaan en we zitten op de nullijn:

Screenshot 2013-09-01 16.13.42

Anders gezegd, gemiddeld verdienen we op elke geïnvesteerde Euro (of Dollar) 1 cent en binnenkort nog minder. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar de lijn is helder en de steekproef betreft meer dan 20.000 grote ondernemingen (met openbare data).

De conclusie zou kunnen zijn dat we een
paradigma-shift nodig hebben want het huidige systeem lijkt niet te werken; er wordt te veel gemanaged en er is te weinig leiderschap.

In zijn TED-talk gaf
Steve Denning richting aan het mogelijke nieuwe paradigma waarvan de uitgangspunten zouden moeten zijn:

  • a shift in the firm’s goal from producing outputs to delighting the customer;
  • a shift in the role of the manager from a controller to an enabler of self-organizing teams;
  • a shift in the way work is coordinated from bureaucracy to dynamic linking,
  • a shift from value to values;
  • a shift from top-down commands to conversation

Zie hier zijn TEDxOslo talk:


Harder werken en vooral dommer

blogEntryTopper
Nu het onzekere tijden blijven, is de vraag interessant of we harder of slimmer gaan werken als we weten dat onze baan op de tocht staat. En wat blijkt, we gaan harder werken (ziet er kennelijk beter uit) en minder creatief worden (wordt kennelijk als misbaar ervaren).

Dat zegt iets over hoe we geconditioneerd zijn door ‘management’. We hebben dus liever domme, harde werkers, dan types die zo nu en dan een vraag stellen of bedenken hoe het beter kan. Jammer.

Taken together, these studies suggest that job insecurity may have adverse effects on creativity, yet moderately beneficial effects on productivity. Results are interpreted in light of the increasing prevalence of job insecurity and organizational downsizing in today's workplace.

Source: "Productivity, counterproductivity and creativity: The ups and downs of job insecurity" from Journal of Occupational and Organizational Psychology, Volume 80, Issue 3, pages 479–497, September 2007

The 5 Dumbest Management Concepts

BNET heeft een mooi lijstje samengesteld van de 5 slechtste management-concepten:

Downsizing
Leadership
Human Resources
Empowerment
Business Warfare

Met name het domme idee dat mensen ‘resources’ zijn spreekt mij zeer aan.


AddThis Feed Button


Over een pad met een 'zware stem'

De BBC maakte een mooi Radio-programma over ‘The Beatrix Potter Guide to Business’; Beatrix Potter is de beroemde Engelse schrijfster van kinderboeken (een beetje in de lijn waar ook Pooh zit) met machtig mooie illustraties. Met een beetje lateraal denken is een Beatrix Potter-boek ook een goed management-boek; het verhaal van “Mrs Tittlemouse” is zo een waarschuwing voor de risico’s van het inhuren van management consultants.

Mrs Tittlemouse is “a most terribly tidy particular little mouse” die de hele dag aan het poetsen is en druk bezig is om indringers uit haar huis te houden. Op een dag komt mr. Jackson, een pad met een zware stem (“fat-voiced toad”), toch haar huis binnen en maakt het zich gemakkelijk, gaat op zoek naar wat te eten en verandert ondertussen haar huis in chaos. Als hij uiteindelijk weggaat is Mrs Tittlemouse nog een dag bezig om de boel weer op orde te krijgen.

Is dat een parabel over consultants? Vaak wel als we Cees Min in zijn boek ‘Bye Bye Consultant’ moeten geloven; ik vind het wat overtrokken, maar soms doen we inderdaad alleen maar ‘brand-oefeningen’; nuttig maar zelden leidend tot echt resultaat.


AddThis Feed Button

Managers en Leiders

Henri Mintzberg heeft zojuist een nieuw boek uitgebracht: Managers waarin hij het verschil tussen managers en leiders nuanceert en minimaliseert: we should be seeing managers as leaders and leadership as management practiced well.”.

Nu geloof ik dat het van waarde is om het onderscheid te maken blijven maken, omdat het twee verschillende dingen blijven, maar ben het met hem eens dat je het beste goede leiders als managers kunt hebben:



Dit is een sheet uit mijn Speakers Academy verhaal over Leiderschap! Mintzberg concludeert in zijn boek:

‘To be a successful manager, let alone—dare I say—a great leader, maybe you don’t have to be wonderful so much as more or less emotionally healthy and clearheaded.’

Zoals Peter Drucker al zei in zijn
Concept of the Corporation (1946): ‘No institution can possible survive if it needs geniuses or supermen to manage it. It must be organized in such a way as to be able to get along under a leadership composed of average human beings’.

Gelukkig maar.


AddThis Feed Button

Het ontslag-seizoen gaat beginnen

Vanochtend in de krant dat CAP gaat reduceren, nadat eerder Ordina dat ook al had aangekondigd. Gaat dat daar dan zo?



Hier wat tips hoe je niet moet reageren van Dumblittleman:



  • Don't fall apart
    Keep your chin up and take the news like an adult. Sure you'd like to cry on the spot, beg the boss for your job, or slide him a blank check to reconsider the whole situation but it just makes you look like a liability and it confirms that firing you is the right move. Plus, that approach didn't work when you got passed up for promotion, why would it work now? No crying, sobbing, begging or bribing. Keep your composure and emotions in check.
  • Don't go down swinging
    This isn't a personal attack; it's just business. Don't turn the situation into a confrontation and don't ever make it physical or bring in other uninvolved parties like coworkers or security. It's bad enough you are unemployed you don't need to be involved in a police investigation. Plus, your boss could probably take you in one punch. You don't want to be fired AND embarrassed.
  • Don't sink the entire ship
    Don't rat on your friends and coworkers and don't start pointing fingers. Remember that former coworkers are also potential contacts for future employment. John from accounting isn't going to hook you up with a name at his brother's company if you tell the boss he is busy updating his Twitter page all day.
  • Don't turn to sabotage
    Once you are out the door, don't start bad mouthing the company to their clients and competition. Don't burn bridges if you want to work in this field in the future. It could come back to bite you on the can. If anything, be as nice about the situation as possible. Kill them with kindness.
  • Don't wreck the place
    If they are nice enough to let you clean out your desk and grab some documents off the computer, don't damage company property. Just grab your personal items, email all important contacts to your personal account (you really should have done that weekly) and leave the place like you are just going away for the weekend. Stay calm and quietly say goodbye to friends and coworkers.
  • Don't seek vengeance
    Waiting for your boss outside his home, threatening ex-coworkers or their family or just returning to the workplace with the intent to harm are all bad ideas. It's just a job. It's not worth losing your life or taking the life of another. Things are never as bad as they seem.



AddThis Feed Button

Schraalhans Keukenmeester

Bij veel bedrijven hoor je vandaag de dag dingen als de broekriem aanhalen, even doorbijten of andere termen die door managers worden gebruikt om medewerkers het gevoel te geven dat het menens is en er even niet zo veel kan; cursussen gaan niet door, kerstdiners worden afgezegd en deelname aan congressen wordt beschouwd als frivoliteit.

Gelukkig is er soms tegengeluid en vandaag in het FD (blz. 12) een aardig stuk van FD-redacteur Jeroen Bos onder de titel: Wil de echte leider opstaan? Hij waarschuwt dat het management niet te ver moet gaan met zulke schraperige maatregelen; als het bedrijf serieus geld verliest, maken deze kosten het nooit goed. Een uitje of een feestje kan ook veel goeds doen voor het teamgevoel en mensen beter laten samenwerken. Dan is het een zinvolle investering, waarmee je op de lange termijn je medewerkers blijft binden. Aan zo’n vooruitziende blik ontbreekt het nogal eens. Daarom komt de echte reorganisatie vaak pas na de officiële reorganisatie. De goede werknemers hebben gewacht totdat de banenmarkt aantrekt en vertrekken dan!

Aan alle Schraalhanzen van Nederland: U bent gewaarschuwd!


AddThis Feed Button