Anatomie van muziek

Harvard blijft een bijzonder instituut; ooit, in 1973, doceerde Leonard Bernstein daar ‘geluidskunde’ (Phonology).

In de jaren 50 was hij al eens op TV verschenen met de serie ‘Omnibus’, waarin hij diverse stukken van Mozart, Bach en Beethoven ontleedde en toegankelijk maakte voor een breed publiek. Het blijft waanzinnig knap te zien hoe hij de muziek tot leven kan laten komen; gelukkig is deze serie nu op DVD verschenen.

Hier zijn 1973 Harvard-college:




AddThis Feed Button

TED2010 en de Ukelele


Helaas heeft de crisis (zakelijk) te hard toegeslagen om live bij TED aanwezig te kunnen zijn dit jaar, maar gelukkig zijn er sites die live-bloggen en veel twitteraars vanuit de USA; zo bleek vandaag Jake Shimabukuro aanwezig te zijn. Jake is een ukelele virtuoos (ja die bestaan!) en dan niet zo lullig bespeeld als Niko Haak dat ooit deed (je wordt ouder pappa, dat je uberhaput Niko Haak kent), maar hij bespeelt dit vergeten instrument op een geniale manier:




AddThis Feed Button

Achterhoede-gevecht

De regering wil onder influistering van de Commissie-Gerkens een download-verbod instellen tegen het (gratis) downloaden van auteursrechtelijk materiaal. Waar men aan voorbij gaat is dat het enerzijds niet te handhaven is, maar anderzijds men hiermee een industrie beschermt (vooral de muziekindustrie) die al decennia niet wil aan het vernieuwen van haar businessmodel. Hoe lang weet men al niet dat geld verdienen aan een muziektrack (uit de tijd van de LP zo ongeveer) erg achterhaald is? Bescherming van oude modellen staat innovatie in de weg! En die is er wel overigens, want toen ik vrijdag-avond in de bioscoop zat te kijken naar de 3D-versie van Avatar, was het duidelijk dat de film-/bioscoop-industrie aan de vooravond staat van een grootse nieuwe tijd; hiervoor moet je naar de bioscoop, daar tel je graag je €8 pp voor neer. Dat is niet te downloaden, dat is innovatie en inspireert ook Mattel tot mooi nieuw 3D-speelgoed:




AddThis Feed Button

Alleen de zee op

Na de dramatische berichten van gisteren (denk oa aan CPB) soms even het gevoel opzoeken dat Jamie Cullum in deze magistrale tekst oproept (trad ook op bij TED):





AddThis Feed Button

Als koper als hout klinkt

Zelden kon muziek zo mooi zijn als het werk van Eric Vloeimans, een top-attractie binnen de Europese jazz-scene. Niemand haalt zoveel verschillende klankkleuren uit de trompet, niemand heeft zo’n ferme maar gelijk warme toon, niemand speelt zo intens en weet de zaal dat ook tot de tenen mee te laten voelen. Zijn nieuwste CD Gatecrashin’ is een meesterwerkje en bron van inspiratie, want hoe laat je een trompet als hout klinken?