Onderwijs-innovatie

Salman Khan (ex investment-analist in de US) postte een paar jaar gelden 1 video op YouTube om zijn neefje (in India) uit te leggen wat derivaten zijn. Nu heeft hij de Khan Academy opgericht en staan er meer dan 2.200 video's online die alles in Wiskunde omvatten, van elementair cijferen tot vectorcalculus, plus Biologie, Geschiedenis, Scheikunde en Natuurkunde. Ze worden door één miljoen leerlingen per maand gebruikt en worden bijna 200.000 keer per dag (!) bekeken.

Zijn idee dat leraren het overdragen van kennis beter via video kunnen doen en hun tijd met leerlingen beter kunnen besteden in het helpen van de leerlingen met huiswerk en verdieping van de stof, weet hij zeer overtuigend te brengen. Want inderdaad is het voordeel voor de de student enorm: hij/zij kan de leraar even pauzeren, even een 2e, 3e of 4e keer iets opnieuw bekijken als je het niet snapt of even een paar maanden na het college eea nog eens op te frissen.

Ik geloof er wel in:


Meer is niet altijd beter

Uit onderstaande data blijkt dat meer niet atijd beter is. In Finland geven ze per kind zo’n 30% minder uit aan onderwijs dan de USA en toch scoren ze het beste. Wat zou het geheim zijn van Finland? Misschien ligt het antwoord ergens hier verscholen nu in Amerika onderwijs zo duur is dat de studieschulden van studenten in de USA meer zijn dat de nationale creditcard-schuld in de USA!!

Leraar krijgt ook bonus?

Geheel in lijn met de Angelsaksische wind die er, onder Rutte/Wilders I, door ons landje waait, gaan we binnenkort leraren ‘bonussen’ geven als ze goede resultaten leveren (weinig uitval, veel doorstroom en goede cijfers). Niks mis mee.

Of toch ....

Wel als in dit blog reeds eerder aangetoond is dat bonussen in het algemeen averechts werken bij niet-standaard werkzaamheden, en helemaal als recent is aangetoond (in de USA) door Harvard-onderzoekers dat bonussen in het onderwijs OOK AVERECHTS werken: ‘I find no evidence that teacher incentives increase student performance, attendance, or graduation, nor do I find any evidence that the incentives change student or teacher behavior. If anything, teacher incentives may decrease student achievement, especially in larger schools.’

Helaas is wetenschap een linkse hobby en past zorgvuldig denken niet in deze tijdsgeest, maar het zou allemaal zoveel beter kunnen, dan dat lawaaitoeteren en na-papagaaien van nu.


AddThis Feed Button

Kritische denkers

Een paar kan ik niet helemaal plaatsen maar dit geeft een mooi overzicht van een aantal belangrijke ‘tegendenkers’ uit de afgelopen paar honderd jaar (klik voor vergroting):



Toch even wat anders dan Wilders die zich ‘spiegelt’ aan Gallileo Gallilei.


AddThis Feed Button

As I was saying ...

Sir Ken Robinson is een heerlijke dwarsdenker over onderwijs en creativiteit. Zijn TED-talk in 2006 was al ’touché’, maar hij gaat in 2010 gewoon lekker verder; ‘as I was saying ....




AddThis Feed Button