Wordt jij nog 100?

Wij bestaan 100 jaar! Wie zijn wij? Wij zijn IBM, dat ooit in 1911 begonnen is als de Computing Tabulating Recording Corporation.

Dat ging niet altijd vanzelf en soms ging IBM langs de rand van de afgrond (zie
Who says elephants can’t dance), maar ach ‘daar is het uitzicht het mooist’, zei een baas van mij wel eens.

Welke andere bedrijven gaan het 100 jaar volhouden? Google niet, Apple wel.

Althans dat denkt de
Economist, die op een rijtje zette welke tech-bedrijven het nog 100 jaar volhouden en welke niet. In de lijst staat Apple bovenaan; het succes van het bedrijf uit Cupertino komt volgens het het bald door de simpele succesformule: “Grijp de nieuwste technologie, verpak het in een simpele en elegante vorm en verkoop het met een premium-prijs.

Zo stapte Apple over van computers, naar mediaspelers, naar smartphones, naar tablets en nu de cloud – en dat geeft aan dat het bedrijf een uitstekende neus heeft voor het op tijd verleggen van haar focus. Google zou daarentegen te sterk afhankelijk zijn van zoeken op het web en gerelateerd adverteren. Ondanks de uitbreiding naar smartphones, tablets en een groot aantal succesvolle webapplicaties, durft het weekblad niet hardop uit te spreken dat het bedrijf achter de zoekmachine een blijvertje is.

Toch maar een
Apple-tje (koosnaam voor een aandeel) kopen? Hadden ze het in 1984 toch goed gezien:




AddThis Feed Button



Je even Anton Corbijn voelen?

Wie wil nou niet, net als Anton Corbijn (The American), een keer een film met George Clooney regisseren? Vanaf vandaag kan dat op deze YouTube pagina. Hier alvast mijn versie:




AddThis Feed Button

Shangri La

Nu is dit geen site over reclame (hier wel), maar soms komt er één voorbij die inspireert en mooi gemaakt is ook nog eens een verrassende wending heeft:




AddThis Feed Button

T-Mobile gaat los

Op deze viral valt qua kwaliteit en originaliteit niet veel af te dingen. Maar wat heeft het met mobiele telefonie te maken en wat hebben klanten hieraan qua service? T-Mobile pakt in de UK groots uit met deze film:



Wat de prestaties van het bedrijf meer zou helpen als klantenservice weer echte KLANTENservice zou worden. De column van Youp uit NRC nee ik hier nog één keer helemaal op omdat ie zo leuk is:


zaterdag 23 oktober 2010 door Youp

Klantenservice
De details zal ik u besparen, maar het gaat om een maandenlang probleem dat onze zoon, een aardige student, met T-Mobile had. Een zaak waarin hij overigens volkomen gelijk had. Dat vond ik niet alleen, maar dat vond ook T-Mobile. Ze konden het probleem alleen niet zomaar oplossen. Waarom niet?
Omdat ze het niet konden oplossen. Maar het was toch hun fout? Klopt, maar de helpdeskmevrouw kon hem niet oplossen. Terwijl dat in een handomdraai kon. Inderdaad, maar daarvoor had zij niet de bevoegdheid. Dat moest schriftelijk. Binnen zes weken kreeg onze zoon dan antwoord. Of hij dan iemand anders van T-Mobile kon spreken? Nee! Waarom niet? Omdat dat niet ging! En kon de mevrouw het door T-Mobile veroorzaakte probleem niet aan iemand voorleggen en dat die dan terug zou bellen? Nee, T-Mobile belt nooit terug. Kafka in de polder.
Mijn vrouw heeft er nog een ochtend aan besteed en werd met dezelfde kluiten hetzelfde riet in gestuurd. Drie mobieltjes heb ik zelf geduldig hangend in de wachtrij leeg gebeld, kreeg hetzelfde begrip van de mevrouw, ook weer het grootste gelijk overigens en de mededeling dat het helaas schriftelijk moest worden afgehandeld. Uiteindelijk gedaan, mijn zoon heeft nog een week in een winkel op zijn beurt mogen wachten om de laatste details te regelen en afgelopen woensdag zou na zes weken zijn nieuwe toestel komen. Hij naar de winkel, uurtje op zijn beurt wachten en toen… toen klopte het weer niet!
Weer een fout van T-Mobile. Sorry overigens. Maar de man kon zijn fout niet herstellen. Binnen dit Sovjetsysteem was hij niet bij machte om… Ik besloot om een hoog iemand bij T-Mobile te bellen, maar dat was dom gedacht. Die krijg je gewoon niet aan de lijn. De receptioniste van het hoofdkantoor heeft op straffe dat ze met een gesaboteerde parachute uit een Belgisch vliegtuig moet springen beloofd dat ze geen ontevreden klanten doorverbindt. Ik moest weer een brief schrijven en zou binnen zes weken… Genoeg, dacht ik en uitte mijn ongenoegen boos op Twitter. Nou is mijn account aldaar geen zeikerig onderonsje met vrienden, maar ik word gevolgd door meer dan veertigduizend mensen, die mijn probleem onmiddellijk herkenden omdat ze zelf ook allemaal in een zo’n soort conflict zijn verwikkeld met Ziggo, Eneco, UPC of een andere onbereikbare T-Mobile. Mijn berichtjes werden een vrolijke olievlek en binnen een half uur kreeg ik een aardige meneer van T-Mobile aan de lijn. Wat het probleem was? Maar problemen waren er toch om opgelost te worden? Daarbij had ik volledig gelijk. Alle fouten waren inderdaad gemaakt door T-Mobile. Sorry, sorry, sorry! Had u maar eerder gebeld!
Onze zoon kon onmiddellijk naar de winkel gaan om zijn nieuwe toestel op te halen, zijn oude contract werd daar ter plekke verscheurd en hij mocht met kerst twee weken skiën met de familie van de hoogste baas van T-Mobile Nederland. Onze zoon blij, mijn vrouw verbijsterd en ik vooral vrolijk verbolgen. Twee maanden bonkte onze zoon op de machteloze T-Mobile-vesting, werd van kastjes naar muren en terug het woud in gestuurd, sloeg wanhoopskreten uit tegen medewerkers die hem telkens gelijk gaven, maar helaas niks voor hem konden doen en op het moment dat zijn kwade, beetje bekende vader tegen 40.000 landgenoten twittert dat het geduld op is en hij T-Mobile vrolijk doch beschaafd gaat slopen op het internet, belt het bedrijf in een geur van angstdiarree stotterend dat alles geregeld is.
Ondertussen ben ik een soort nationaal meldpunt van de helpdeskterreur geworden en ik proef ook dat het geduld op is. Men is het spuugzat. Klantenservice betekent klantenservice ofwel: service aan klanten! En dat begint niet met een uurtje hangen terwijl je naar zaaddodende muzak moet luisteren. Om over het machteloze vervolg maar te zwijgen. Revolutie? Wat mij betreft wel. Hoe? Nog even geen idee, maar voorlopig raad ik iedereen aan om te beginnen met de nuchtere mededeling dat je eigenlijk Youp heet.
En nogmaals: niet alleen tegen T-Mobile, maar echt tegen allemaal! We zijn begonnen!
Mail uw klantervaring naar youp@nrc.nl. Lees hier meer over deze actie.

Apple not amused

Nu ben ik een groot Apple fan en de trotse bezitter van een iPad van het 1e uur, maar ze kunnen niet echt tegen een grapje daar in Cupertino. Deze advertentie schoot de Apple boys in het verkeerde keelgat en ze dreigden de app offline te halen.




Flauwekul! HIj is gewoon echt grappig.

Ga gewoon door met de ultieme gadgets maken en blijf daarbij.


AddThis Feed Button

Wie zegt dat verzekeren saai is?

De Engelse Independer (Comparethemarket.com) denkt daar duidelijk anders over en lanceerde twee sites: comparethemarket.com en het hylarische comparethemeerkat.com.

Met de poeha van een avondvullende bioscoopfilm is deze ‘typo’-website gelanceerd met wallappers/trailers/ringtones/flickr/familiegeschiedenis van de Orlov’s (‘de oprichters’ van comparethemarket) enzovoort.



Zo kan het dus ook! Voor de liefhebbers hier een mooie voicemail: Voicemail-answerMachineRecording.

Ook de video’s zijn mooi gemaakt en kosten noch moeite lijken gespaard: klik hier voor deel 1, hier voor deel 2 en hier voor deel 3.

Was getekend: Alexander Orlov!


AddThis Feed Button

Up there

In een tijd waar alles snel moet en reclame wordt gemaakt met computers en photoshop, is het een verademing om te zien hoe vaklui deze muurschildering maken voor Stella Artois. Ook in Den Haag vind je nog wel van dit soort schilderingen, maar de meesten zijn meer dan 50 jaar oud en in verval. Mooi dat in New York toch weer tijd en geld is voor deze vorm van slow-art:

/>


AddThis Feed Button

BingoCredit

Eindelijk weer een bank met humor; financiering voor de ‘make-over’ van je vrouw (met mee-financiering van de vervangster tijdens haar afwezigheid) of financiering voor een grafkist als Toetanchamon. In Frankrijk weten ze wat het ‘echte leven’ is (het ‘savoir vivre’); ik solliciteer in dat callcenter! Au revoir et à bientôt:








AddThis Feed Button

Toblerone en verstopte beren

Stond met mijn zoontje in Pathé en vertelde hem over de verstopte 'beer' in het logo van Toblerone. Dat geloofde hij pas toen hij het 'zag' (had Cruijff kunnen zeggen), maar het is echt zo:



En dat is omdat Toblerone uit Bern (CH) komt en dat een verbastering van 'Baeren' (beren) is. Waar gaat deze blog naartoe, hoor ik u denken, maar het gaat over inspiratie door (goed) design, zoals bijvoorbeeld ook deze:



U ziet (bij een tweede keer kijken) vast ook de kaart van Australie in de boog tussen rug, bil, arm en been? Hier vindt u een prachtige verzameling mooie logo's ter inspiratie.

En waarom is goed design belangrijk? Zie hier het pleidooi van Philip Starck ('He is so French, it hurts'):




AddThis Feed Button

Saatchi & Saatchi slaat terug

Ooit was Saatchi & Saatchi een engels top reclamebureau dat een tijdje in de vergetelheid is geraakt. Ook hebben de broers een prachtig museum gebouwd in London, maar van hun bureau hoorde je een tijdje niet zoveel. Deze plaatjes voor een ziekenhuis zijn mi echter weer juweeltjes:








Hier de geweldige intro voor de Saatchi Gallery:




AddThis Feed Button

Meesterwerkjes bij de afvalbak

Soms is het jammer dat iets niet van de tekentafel komt; bij reclame-bureau’s worden veel ontwerpen bij de afvalbak gezet. Zo ook deze prachtige site voor Toyota over Lean, Green en Corporate Social Responsibility. Gelukkig zette het bureau hem wel online:




AddThis Feed Button

Jump you Fuc⊗ers



De ReclameCodeCommissie moest eraan te pas komen, maar onderstaande reclame mag (nog). Overigens lijkt het dat er in Nederland steeds minder mag; binnenkort wellicht ook al geen vuurwerk meer (kleine terzijde).

De combinatie van de hiernaast afgebeelde foto (Jump you Fuckers was kennelijk te moeilijk want in het woord Fuckers ging het bij de schrijver fout, maar daar gaat het nu ook niet over) en de nog steeds toegestane commercial van AllSecur geeft wel een wat raar gevoel. Nu de koerzen (zie hier) ineen blijven storten is de aansporing niet letterlijk te nemen.




AddThis Feed Button

Nogmaals solliciteren

Recentelijk schreef ik al een keer over solliciteren; in deze tijd een actueler thema dan ooit. Zo kan het ook; uiterst originele aanpak:




AddThis Feed Button

SuperBowl 2009

Bij de SuperBowl kosten 30 seconden reclame al gauw een paar miljoen dollar; het leidt elk jaar weer tot een creatieve wedstrijd voor de beste commerciels. Hier 2 uitschieters, waarbij de eerste niet uitgezonden mocht worden in het puriteinse Amerika:






AddThis Feed Button

De Belangrijkste dag uit de 21e Eeuw!




Morgen is het zover: de belangrijkste dag uit de 21e Eeuw! Barack Obama wordt geinaugureerd! Deze ga ik volgende maand in het vliegtuig op weg naar TED luisteren* (‘lezen’). Ondertussen gaat de hele wereld wedden op welke woorden hij gebruikt in zijn speech en nu Tony Bosma zich steeds meer op mijn terrein begeeft ( ) gaan wij van InspiratieBlog vandaag even op de Marketing-tour; de website van Pepsi is indrukwekkend:



en met 355 boeken op Amazon loopt de Barack-bankrekening ook langzaam vol!

* ga met je muis boven het woordje hier hangen en klik in het venster op ‘Play’


AddThis Feed Button

Als alles stopt te werken

Collega Rob van Kerpel wees me op dit filmpje (een commercial uit Canada) waarin een paar goede boodschappen voor 2008 voor leiders/veranderaars liggen verborgen:
  • als de wereld om je heen verandert, is soms even niks doen vaak het beste idee;
  • voor veranderaars onder ons de boodschap dat oplossingen in het oog van de maker veelal voor de hand liggen, maar voor de subjecten van onze veranderdrang is het vaak niet zo duidelijk wat we willen bereiken;
  • en als laatste ook nog dit; verzin een aanpak/oplossing die onder alle omstandigheden blijft werken, want: An escalator can never break. It can only become stairs. You would never see an "Escalator Temporarily Out Of Order" sign, just "Escalator Temporarily Stairs. Sorry for the inconvenience."



Dat zijn de voornemens voor 2008; een mooi jaar gewenst en tot binnenkort!

Is Microsoft de weg kwijt?

Leiderschap is soms tegen de stroom ingaan (zie vorige blog), maar dat dat ook niet altijd goed is blijkt volgens mij uit de volgende reclame. Dit is een echte reclame van Microsoft voor hun Zune (een MP3-speler). Soms weet je zeker dat de jongens en meisjes van het reclamebureau, als ze weer buiten staan na de presentatie van hun meest recente idee, het in hun broek doen van het lachen. Iemand hoog in de boom bij Microsoft heeft hier grof geld voor betaald! Wat is het? Kijk zelf:



Onder de meest gevatte reacties wordt een fles drank verloot (diezelfde die het reclamebureau gebruikte bij hun brainstorm voor dit filmpje).

EO-leden kijken ook naar Gouden Bikini

Een artikel in het Nederlands Dagblad levert een mooi nieuw gezichtspunt op de discussie rondom de Gouden Bikini Poster; een in mijn ogen onschuldig, maar aantrekkelijk plaatje. Het artikel in het ND gaat over een onderzoek onder EO leden in het kader van het dertigjarig bestaan van de EO.

Zo gelooft 42 procent dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods onfeilbaar Woord is; ook het percentage EO-leden dat gelooft dat God de aarde in zes dagen van 24 uur heeft geschapen, is volgens het onderzoek toegenomen, van 53 procent naar 61 procent.

Ongeveer een derde gelooft dat God de aarde wel heeft geschapen, maar niet in zes dagen van 24 uur.

Ok, denk je dan, wat geloven ze dan? Dat hij nog een extra weekje nam? Of dat het toch een project was dat een paar jaar duurde? Maar als je God bent heb je toch geen last van uitloop van je project? Of van vermoeidheid? Dat doe je of in 6 dagen of je doet het niet, denk ik dan.

Maar het mooiste komt nog! Van alle EO-ers gaven de mannen toe dat ze van de tien geboden het meeste moeite hebben met 'wellust' en de EO-vrouwen hebben de meeste moeite met 'afgunst'. Ik kan dan alleen maar bedenken dat ze dan toch gewoon de hele dag staan te likkebaarden bij de poster met de Gouden Bikini!

Kopje Koffie?



Nu ben ik zelf een groot liefhebber van koffie en kan probleemloos een half uur eerder opstaan om een goede capu te maken voor de file, maar toen ik recent in de USA was viel mij toch weer op dat ze het daar overdrijven. Iedereen loopt met emmers koffie op straat en een kleine beker heet al een ‘Grande’ en is bijna een halve liter! Het tweede dat opvalt is dat op elke 50 meter er een Starbucks, CoffeeBean of CoffeeCompany zit; deze laatste spreidt nu ook haar vleugels in Nederland uit. Nu zei mijn Oma altijd dat overdaad schaadt, maar dat is aan een Amerikaan niet besteedt; te veel koffie drinken en te veel winkels is beiden niet goed, denk ik dan maar. Hier een mooie Starbucks-persiflage van de mannen van Little Britain:




AddThis Feed Button

Last van kaalheid of muggen?

Terwijl de wereld naar z’n mallemoer gaat, maken we als Westerse mannen ons vooral druk over haaruitval; althans als ik de aandacht van de media en de reclame’s van H&S mag geloven.

Nu dacht ik dat het wel meeviel, maar toen ik recent naar Bill Gates zat te luisteren in de USA (TED), kwam ik tot de conclusie dat we in de wereld meer uitgeven aan R&D om het ultieme anti-haaruitval-middel te vinden, dan dat we besteden aan het vinden van een malaria-vaccin. Zou dat komen, denkt de cynicus in me, omdat Westerse mannen met haaruitval meer geld hebben dan Afrikaantjes met last van muggen? Gelukkig doet de Bill Gates Foundation hier veel goed werk. Als je je realiseert dat er per jaar (cijfers 2006) 247 miljoen nieuwe malaria-gevallen zijn en er per jaar 881.000 doden door malaria vallen, lijkt kaalheid onder (vaak dikbuikige) Westerse mannen een relatief klein probleem. Het doel van Bill Gates is om een vaccin te vinden tegen deze vreselijke ziekte; zie hier zijn speech (mn de 1e tien minuten zijn goed):




AddThis Feed Button