Karl Marx keert terug bij McKinsey!

global


Afgelopen week was Dominic Barton in Nederland, de wereldwijde topman van McKinsey.

In een interview in NRC van zaterdag 7 Sept.2013 zegt hij: ‚
Het doel van ondernemen is niet alleen winst maken. Ondernemen heeft te maken met arbeid, kapitaal, grondstoffen - en die moet je inzetten om een betere wereld te maken.’

In de USA maken ze hem uit voor Marxist, maar de uit Canada afkomstige topman heeft wel een punt!

Als in een land als Spanje 1 op de 3 jongeren werkeloos is, kun je als Spaanse bank je IT wel blijven offshoren naar India, maar wie help je daar nu eigenlijk mee, behalve de zogenaamde aandeelhouders?

Welke maatschappelijke verantwoordelijkheid heb je als onderneming? Zijn betoog sluit aan bij de gedachten van Khurana & Nohria in de Harvard Business Review:

To regain society’s trust, we believe that business leaders must embrace a way of looking at their role that goes beyond their responsibility to the shareholders to include a civic and personal commitment to their duty as institutional custodians. (Uit “It’s Time To Make Management a True Profession”)

Wellicht gloort er hoop!

Beursanalisten en kansberekening

Nu heb ik het niet op beursanalisten, beurskoerzen en CEO’s die aandeelhouders belangrijker vinden dan medewerkers, maar nu blijkt ook nog eens dat beusranalisten (van banken) slechts in 25% van de gevallen goed hadden voorspeld hoe een bedrijf ging presteren. In 75% van de gevallen zit men er dus naast!

Kun je beter gewoon ‘kop - munt’ doen.

Uit een onderzoek van het Amerikaanse bureau Bloomberg blijkt dat de meeste analisten er in minstens 75 procent van de gevallen naast zit met het advies om te kopen, verkopen of een aandeel te houden. Het onderzoek werd gedaan onder 2.500 analisten wereldwijd bij 77 instellingen tussen begin 2008 en juli 2010. De beste voorspellers in de financiële wereld zitten bij Goldman Sachs.

Of eigenlijk, de minst slechte.


AddThis Feed Button


Saai is het nieuwe 'sexy'

Hoofdredacteur René Gerhardus van zakenblad Incompany noemt het geen toeval dat een niet-beursgenoteerd bedrijf (Rabobank) bovenaan staat in hun nieuwe ranglijst van meest gewilde werkgevers: ''Zij hebben met hun organisatievorm van nature oog voor alle stakeholders (belanghebbenden) en passen dus in het Rijnlandse (consensus)model, dat we als samenleving duidelijk weer omarmen.''

Bedrijven als Ordina, Dell en Logica tuimelen uit de Top 100; waarschijnlijk hebben ze daar het boek van Jeff Pfeffer (‘The Human Equation: Building Profits by Putting People First’) nooit gelezen. Nooit mensen ontslaan in slechte tijden is zijn devies! Doet even (extra) pijn door ze te houden, maar op de langere termijn levert het je meer waardecreatie op. Maar ja, wie is nu geïnteresseerd in lange termijn als je beursgnoteerd bent?


AddThis Feed Button

Investeer niet in aandelen!

Ik heb jarenlang gewerkt voor een mooi Nederlands beursgenoteerd bedrijf en doordat ik zojuist een berichtje kreeg dat een goede bekende daar weggaat, besloot ik nog eens op de site te gaan neuzen of daarover een persbericht(je) te vinden was.

Daardoor stuitte ik onbedoeld op wat historische informatie van het beursfonds en ‘ontdekte’ dat het in 1987 naar de beurs was gegaan tegen een uitgiftekoers van fl.29,- (dat is zo’n €13,15); vandaag sloot datzelfde bedrijf op €4,43!

Als je in 1987 je €13,15 in een staatslening had gestoken, had je nu zo’n €32 gehad. Had je je geld in dat bedrijf gestoken, was je zo’n 75% slechter uitgekomen en dat terwijl de omzet in die tijd ver-DRIEHONDERD-voudigde en de winst ook spectaculair steeg.

Dit bewijst mijns inziens de lariekoek van beurskoerzen, maar ook de oliedommerigheid van aandeelhouders.

Wat ik dan zuur vind is dat in zo’n bedrijf de aandeelhouders altijd bovenaan het rijtje staan en werknemers steevast op de laatste plaats (met de klant daartussen). Ik blijf dromen van een Nederlandse Herb Kelleher:



Zou mijn vriend ook hierom (net als ikzelf) zijn weggegaan? Well done Tom!


AddThis Feed Button


Weg met het Beursbengeltje!

Het is nu echt bewezen: focus op aandeelhouderswaarde heeft een negatieve invloed op de financiële prestaties van top-100 beursgenoteerde ondernemingen.

Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Pieter-Jan Bezemer, die aanstaande vrijdag promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met zijn proefschrift ‘Diffusion of Corporate Governance Beliefs’. Hiermee onderschrijft hij in dit promotieonderzoek de maatschappelijke kritiek op het Angelsaksische economische model, gebaseerd op marktwerking. Bezemer laat in zijn onderzoek zien dat het Angelsaksische model in Nederland fors aan populariteit heeft gewonnen. Waar in 1992 slechts 13 procent van de top-100 beursgenoteerde bedrijven aandeelhouderswaarde of een equivalent hiervan benadrukte in het jaarverslag, is dit percentage in 2006 gestegen naar 74 procent. Tegelijkertijd constateert Bezemer dat het hanteren van aandeelhouderswaardeoriëntatie in de Nederlandse poldercontext juist een negatieve invloed heeft op de financiële prestaties van een bedrijf.

Nu ken ik wat CEO’s waar bij het secretariaat de flatscreen de hele dag op Teletext pagina 520 staat of op RTL-Z en het tijdschriftenrek volstaat met ‘Beursplein 5’ en ‘Het Beursbengeltje’ en vaak hoor je ook van hun secretariaat dat ze erg veel tijd ‘moeten’ besteden aan het praten met analisten, maar daar moeten ze nu dus voor eens en voor altijd mee stoppen!

Praat eens wat meer met je personeel, dan met je klanten dan als er nog wat tijd over is je aandeelhouders. Het zal even wennen zijn, zo onder de mensen, maar het gaat je vast lukken.


AddThis Feed Button

Ook Disney plaatst personeel boven klant!

Ik noemde het hier al vaker, maar gelukkig krijgen steeds meer AngelSaksische bedrijven Rijnlandse trekjes. Da’s goed nieuws! Ook Disney heeft dit ontdekt en op de Disney Institute onderwijzen ze dan ook het volgende:

A Disney study found that business units with the highest scores in Guest satisfaction were the same ones whose leaders received high ratings from their direct reports in qualities such as listening, coaching, recognizing people ‘s efforts, and giving people decision-making authority. In short, great leadership leads to employee excellence, which leads to customer satisfaction and strong business results. In other words, the customer doesn’t come first; leadership comes first.
Dus nog één keer: 1. medewerkers; 2. klanten en 3. aandeelhouders.

AddThis Feed Button


The Business of Business is People

Zoals mijn vaste lezers weten, heb ik het niet zo met CEO’s die beurskoerzen en analisten boven hun personeel plaatsen. Gelukkig zijn er altijd een paar uitzonderingen en Herb Kelleher, de ex-CEO van Soutwest Airlines, is er een van. Dus nog 1 keer Herb Kelleher:




AddThis Feed Button