1 Jaar later

Vandaag is t al weer 1 jaar geleden dat Steve Jobs overleed. Wat ik een bijzonder moment vind vandaag is de brief die zijn opvolger stuurde aan het voltallige personeel:

Team,Steve's passing one year ago today was a sad and difficult time for all of us. I hope that today everyone will reflect on his extraordinary life and the many ways he made the world a better place. As you and I know firsthand, one of the greatest gifts Steve gave to the world is Apple. No company has ever inspired such creativity or set such high standards for itself. Our values originated from Steve and his spirit will forever be the foundation of Apple. We share the great privilege and responsibility of carrying his legacy into the future. I'm incredibly proud of the work we are doing, delivering products that our customers love and dreaming up new ones that will delight them down the road. Thank you for dedicating your talents and so much of your lives to Apple. It's a wonderful tribute to Steve's memory and everything he stood for.  Tim


Hier de officiële tribute-video die Apple vandaag op YouTube releasde:

Your time is limited!

Mijn allereerste stuk hier, ging over de speech van Jobs op Stanford (in 2005).

Hier de passage die mij aan het denken zette en onder andere leidde tot InspiratieBlog en het zijn van ‘Bevliegeraar’:


j21_00000001

2 Seconden voorblijven


Wayne Gretzky zei ooit: “I skate to where the puck is going to be, not where it has been.” Sportcommentatoren die deze grootste ijshockeyer aller tijden bezig zagen, zeiden dan ook dat het leek alsof hij altijd iedereen twee seconden voor was.

In het boek
The Two-Second Advantage, schrijven de auteurs: “Like Gretzky on ice, the most successful people in various fields make continual, accurate predictions just a little ahead of and little better than everybody else.” Je hoeft geen tien jaar vooruit te kunnen kijken, een paar stappen meer dan de rest is voldoende!

In hun boek, praten ze dan ook over twee soorte leiders: Ones and Twos. Zij die twee seconden vooruit kunnen zien (Ones) en zij die dat niet kunnen (Twos).

“Ones are predictive. Twos have to rely on mountains of data to figure out what they think.” A one has a two-second advantage. ….. Ones tend to be founders. They are bullheaded and courageous. They tell people what to think, not what they think people want to hear. They see openings and get flashed of creativity—like Gretzky in a hockeygame. They can take in everything that is happening at a company and see it from a higher level, the details blurring into instinct.


Bill Gates en Steve Jobs zijn prototypes ‘Ones’.


blogEntryTopper

De wetten van Jobs!

Nu niemand meer twijfelt dat Apple een hitkanon is (20 mijoen iPads verkopen in 1 kwartaal?), ie het een aardig idee de leiderschaps-principes van Steve Jobs op een rijtje te zetten. Er vallen mij er twee op:

  1. gebruik belonen meer dan straffen
  2. nooit een groter team dan 100

Die laatste spreekt mij erg aan; ooit stond ik zelf als leider van een consultingonderdeel op de befaamde zeepkist en bekroop me het gevoel (we naderden de 100 m/v) dat ik de verbinding kwijt was geraakt. Dus groeien en splitsen (dank je Eckart Wintzen)!!


1314462831802-640x864

Over Smartphones en Tablets

Nu de wereld massaal overgaat op smartphones en tablets, was het tijd InspiratieBlog radicaal (klinkt goed en allitereert lekker met massaal) aan te passen. Alle poespas weg en zo gecodeerd dat de site op deze devices optimaal te lezen is; het gaat tenslotte om de inhoud, nietwaar?

Omdat dit ook de dagen zijn dat Steve Jobs een stapje terug doet bij Apple, is dit een mooie aanleiding een quote van hem nog eens in herinnering te halen:

“Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. When Apple came up with the Mac, IBM was spending at least 100 times more on R&D. It’s not about money. It’s about the people you have, how you’re led, and how much you get it.”— Fortune, Nov. 9, 1998

Voor meer Jobsiaanse quotes kun je hier terecht.

Zonderlinge Buitenbeentjes

Sommigen pleiten soms dat bedrijven zich vooral moeten laten leiden door ‘the wisdom of crowds’. Maar als je kijkt naar het succes van Apple dan lijkt het model met de creatieve eenling, in ieder geval ook te werken.

Wat mij betreft hier een pleidooi om niet het één of het ander te doen maar beiden. Geef ruimte aan ideeen van je klanten, maar vergeet vooral die zonderlinge buitenbeentjes (Outliers zou Malcom Gladwell ze noemen of Tom Peters zou ze ‘Rogue Employees’ noemen) in je eigen organisatie niet!


blogEntryTopper

Apple flikt 't opnieuw

Zoals de echte Apple-afficionados weten presenteerde Apple gisteren een preview van iOs5, OSX Lion en iCloud; op het toneel verscheen ook Steve Jobs weer, die er overigens erg slecht uitzag (naar mijn mening). In de herfst komt iOs5 het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone en iPad.

Zoals Steve altijd zegt: ‘truely amazing’. Zie hier een preview:





AddThis Feed Button

Met een lach 2011 in ..

Dragons Den is een bekende Engelse tv-show waarbij ondernemers hun idee mogen pitchen voor een kritische jury. De komische terugblikshow BBC 2010 Unwrapped heeft nu een sketch gemaakt, waarbij het lijkt alsof Steve Jobs het idee van de iPad pitcht voor de Dragons Den-jury:




AddThis Feed Button

Bewust 'lekkende appels'

In de uitzending van de DWDD een item over de iPad met Alexander Klopping:




Los van de WAUW-factor van het apparaat is het mooi om twee dingen te leren van Apple en Steve Jobs:

- Bewust lekken om hype te creëren:

Often Apple has a need to let information out, unofficially. The company has been doing that for years, and it helps preserve Apple's consistent, official reputation for never talking about unreleased products. I know, because when I was a Senior Marketing Manager at Apple, I was instructed to do some controlled leaks.


- Presenteren als Steve:




Voor een gedetailleerde en meer wetenschappelijke analyse van zijn presentaties verwijs ik je naar deze link, maar het komt altijd neer op:
een krachtige opening;
een simpele, bijna klassieke, structuur;
herhaald gebruik van de ‘Heilige Drie Eenheid’;
rijk, beeldend, taalgebruik;
één terugkerend thema door de hele speech.


AddThis Feed Button

We bewonderen de verkeerde CEO's!

Als je iemand vraagt wie een goede CEO is dan krijg je waarschijnlijk het bekende rijtje met bekende namen van de topmensen van Procter, Shell, Coca Cola, Disney, IBM, Mercedes, BMW, Philips, KPN, ING en ga zo maar door. Maar dat blijkt het verkeerde antwoord te zijn!

Insead en
Harvard maakten een Top 100 van de (over langere tijd) best presterende CEO’s, gebaseerd op lange termijn waarde-creatie. Zij hebben dit gemeten aan de hand van beurswaarde-stijging en mijn vaste lezers weten hoe we daar over denken, maar in ieder geval hebben ze deze ‘waardestijging’ gemeten op langere termijn en vergeleken ze 2.000 bedrijven over de hele wereld. En wat blijkt? De Top 100 ziet er onverwacht anders uit (met Ad Scheepbouwer op 48 ja, ja), waarbij regio (het is gemeten met 2.000 CEO’s uit de hele wereld) en industrie (van snelgroeiers als Google/high tech tot lage groeiers als retail) GEEN rol blijkt te spelen.



Het is een uitgebreid onderzoek, dat uiteindelijk het beeld van Collins (Level 5 Leadership) lijkt te bevestigen dat het niet zo is dat de CEO’s die altijd op de voorpagina staan de besten zijn; veelal zijn het de stillere noeste werkers die echt waarde creëren. De enige kanttekening is de maatstaf die gehanteerd is voor ‘waarde’ en het feit dat als gevolg daarvan bedrijven en CEO’s die niet-beursgenoteerd zijn niet mee zijn genomen. Wellicht zitten daar nog grotere helden bij. Het is Insead en Harvard vergeven.



AddThis Feed Button

Level 5 Leadership

In zijn boek Good to Great heeft Jim Collins het over Level 5 Leadership: ‘servant leadership’. Dat gevoel bekroop mij bij het zien van dit filmpje over Steve Jobs die de gemeenteraad toespreekt. Je hebt een paar miljard en staat er (overtuigend) in een trui en jeans:




AddThis Feed Button

Losse gedachte 6



Met dank aan OneTrickPony.


AddThis Feed Button

Hoe creëer je een hype?

In Businessweek staat een mooi artikel hoe je in een presentatie een overweldigende indruk kunt achterlaten. Als voorbeeld worden de presentaties van Steve Jobs gebruikt die er elke keer weer in slaagt een hype te creëren rondom Apple producten. De 10 belangrijkste punten zijn:

  1. Gebruik een thema door de hele presentatie en laat dat meerdere keren terugkomen;
  2. Ben zelf enthousiast;
  3. Geef een heldere 'outline' aan het begin en blijf deze herhalen;
  4. Zorg dat getallen betekenis krijgen (4 miljoen verkochte producten zegt weinig, maar 20.000 per dag des te meer!);
  5. Zorg voor 1 onvergetelijk moment in je presentatie (als je de dunste laptop ooit uit een post-envelop haalt bijvoorbeeld);
  6. Creëer visuele slides (plaatje geen tekst!);
  7. Zorg dat het een show wordt en geen saaie presentatie;
  8. Sta niet stil bij dingen die even fout gaan; gewoon met een glimlach doorgaan;
  9. Verkoop 'benefits', niet het product; herhaal deze en maak ze expliciet!
  10. Oefen, oefen, oefen.

En hoe dat er dan uitziet? Zo!




AddThis Feed Button