Best places not to work ….

Het is natuurlijk al even bekend dat Foxconn (leverancier aan oa Apple, maar ook IBM, HP en vele anderen) er een wat dictatoriale managementstijl op nahoudt.

Ze kwamen in het nieuws omdat er complete veldslagen waren in de fabrieken en ook omdat het zelfmoord% wel erg snel opliep. Dat laatste probleem is nu opgelost!

Niet door de managementstijl te veranderen, maar door vangneten op te hangen voor de zelfmoord-lustigen:

FoxCon1


FoxCon2


Zo kan t natuurlijk ook en is waarschijnlijk sneller en effectiever dan de cultuur van een organisatie met 1,2 miljoen medewerkers te veranderen!

Challenge the Obvious

Na een lange afwezigheid, eindelijk weer Inspiratie voor mezelf en om te delen. Deze video was de druppel die de emmer in positieve zin deed overlopen. Hoe je met weinig middelen een hele wijk kunt inspireren! Kijken:


Creatieve aanpak geeft resultaat

Vorig jaar al liet Volkswagen zien hoe je met wat fantasie gedrag eenvoudig kunt veranderen (zie hier); nu pakken ze de draad weer op. Wat doen wij de volgende keer slimmer en creatiever als we verandering willen bewerkstelligen?



AddThis Feed Button

10 Lessen van Einstein

Iedereen denkt dat Albert Einstein de man is van kernenergie, maar de Nobelprijs kreeg hij voor zijn vinding hoe je uit zonlicht electriciteit kunt opwekken!

Hier 10 mooie lessen van deze bijzondere geest:

Volg je nieuwsgierigheid: “I have no special talent. I am only passionately curious.”
Ben vasthoudend: “It's not that I'm so smart; it's just that I stay with problems longer.”

Focus op één ding: “Any man who can drive safely while kissing a pretty girl is simply not giving the kiss the attention it deserves.”
De kracht van de verbeelding: “Imagination is everything. It is the preview of life's coming attractions. Imagination is more important than knowledge.”
Maak fouten: “A person who never made a mistake never tried anything new.”
Leef in het hier & nu: “I never think of the future - it comes soon enough.”
Creeer waarde: “Strive not to be a success, but rather to be of value."
Verwacht geen andere uitkomsten als je altijd hetzelfde doet: “Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.”
Kennis komt vanuit ervaring: “Information is not knowledge. The only source of knowledge is experience.”
Leer de spelregels en ga dan beter spelen: “You have to learn the rules of the game. And then you have to play better than anyone else.”


AddThis Feed Button

Met 'fun' meer resultaat

Bij ons nieuwe bureau vertellen we onze klanten dat 'FunWorks' meer resultaat oplevert en dat het zowiezo leuker is om in een 'fun'-omgeving te werken, maar wat blijkt uit deze video's (initiatief van VW); het werkt echt beter:



Zo is er de 'piano-trap' en 's werelds diepste afvalemmer! FunWorks!


AddThis Feed Button

Zweet en Gij zult Gelukkig worden

Tussen alle drukke momenten voor mijn nieuwe werkgever door, persen we er toch nog 1 uit voor het weekeinde. Er is een nieuw hilarisch (wellicht niet eens zo bedoeld) TV-programma en dat heet ‘Niet gelukkig, geld terug’ en gaat over de gekte die er is in Nederland met cursussen voor zelfverwezenlijking, zelfontplooiing, zelf-realisatie, zelf-idealisatie en ga zo maar door. 6 Journalisten zoeken de Geluksmarkt op en doen verslag over, bijvoorbeeld, de ‘Tipi - Zweetcursus: De tent is de baarmoeder van moeder aarde, de stenen zijn het zaad van vader zon en de mensen in de zweethut zijn de kinderen.

In Pauw & Witteman een vermakelijk item over deze nieuwe serie:




AddThis Feed Button

Nieuw Nederlands Organiseren

In 2009 zullen de makers van dit InspiratieBlog wederom hun bekende 'Change in 1/2 day' workshops geven in MediaPlaza (Jaarbeurs te Utrecht). In 2007 en 2008 namen meer dan 400 professionals deel aan deze high-power, high-media sessies over Nieuw Nederlands Veranderen en Nieuw Nederlands Organiseren.

Met gebruik van de modellen van Miel Otto, Leon de Caluwe, Steven ten Have, John Kotter en Jaap Boonstra presenteren Rob van Kerpel en Paul van der Marck een nieuwe Rijnlandse, duurzame kijk op veranderen. De data zijn binnenkort definitief en dan volgt hier meer informatie.








AddThis Feed Button


De drie E's herbezien

Al eerder kwamen hier de drie E's van Bert Visscher voorbiij (zie hier); maar een meer serieuze betekenis is die van collega Rob van Kerpel en mijzelf, die wij introduceerden in ons Change in 1/2 Day seminar:
- Effectiviteit
- Efficiëntie
- Estheticiteit
als de drie maten voor de resultaten van een organisatie. Schoonheid (van proces en resultaat) als directe maat voor de output/resultaten van elke organisatie. Waar mogen we dat nu eens gaan meten?

AddThis Feed Button

Als geld tegen plinten klotst ...

Een gewaardeerde collega verklaart het gebrek aan 'urgentie' / veranderbereidheid bij grote banken altijd door te stellen dat 'het geld tegen de plinten omhoog klotst', dus waarom veranderen? Als de Kredietcrisis (vandaag op Wall Street in de eerste 10 minuten: Lehman Brothers 93% lager, Bank of America 16% lager, AIG -41%) nog niet genoeg aanleiding geeft, schreef John Kotter dit boek :




AddThis Feed Button

Gele wereld

Recent gaven collega Rob van Kerpel en ik een succesvolle Masterclass 'Change in 1/2 Day' met daarin oa het kleurendenken van Leon de Caluwe:



De dag erna stuitte ik op deze foto die het 'geeldenken' wel een heel bijzondere betekenis geeft (na 18.000 geeltjes van Post-It heb je dit resultaat):





AddThis Feed Button

De Dikke Roker

Je bent (te) dik en rookt 1 pakje sigaretten per dag; je weet dat het niet goed voor je is, zucht eens diep en steekt er nog een op, en opent een blikje bier. Dat is de essentie van het veranderprobleem; het begint weliswaar bij weten, maar kennelijk is dat niet genoeg. Toevallig verschenen recent op 2 verschillende plekken verhalen (beiden een must voor verander- en verbeteraars) hierover: de afscheidsrede van Willem Mastenbroek (emeritus hoogleraar aan de VU voor Cultuur & Veranderkunde) en een bespreking van een recent boek van David Maister ('The Fat Smoker'). Van die laatste hier een mooie video-review:


Online Videos by Veoh.com